הפרעת אישיות תלותית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת אישיות תלותיתהמושג הפרעת אישיות מתייחס למצבים בהם תכונות האופי, או האישיות של האדם כל כך שונים מהנורמה, ממה שמקובל בחברה, כל כך חריגים, וכל כך גורמים לקשיים בהסתגלות שלו וביכולת שלו להיות חלק נורמאלי ומתפקד בסביבה.

הפרעות אישיות מתגבשות יחד עם התגבשות האישיות, בגיל ההתבגרות (מתחילת שנות העשרה ועד שנות העשרים המוקדמות). הן מתאפיינות בכך שהן משפיעות על סגנונו, תפקודו, התנהגותו, דרכי החשיבה והרגשות של האדם כמעט בכל סיטואציה, ומביאות לדפוס התמודדות נוקשה, שאינו מותאם לסיטואציות משתנות, ולכן אינו אדפטיבי.

הפרעת אישיות תלותית שייכת לקבוצה השלישית של הפרעות האישיות (Cluster C), המתאפיינות בהתנהגויות ורגשות שנובעות מרמה קבועה וגבוהה של חרדה, הקשורה לסיטואציות חברתיות.

תינוקות אנושיים זקוקים להוריהם לתקופה הארוכה ביותר הקיימת בטבע על מנת לשרוד. מלבד צרכי ההישרדות הבסיסיים, הילדים זקוקים להוריהם גם על מנת להתפתח ברמה הפסיכולוגית, לרכוש בטחון ויכולות, ולהיות מסוגלים בהמשך להיפרד מההורים, לגבש לעצמם זהות, ולהמשיך לתפקד כאנשים בוגרים ועצמאיים. הפרעת אישיות תלותית מתאפיינת בחוסר התגבשות של היכולת להיפרד מההורים ולרכוש עצמאות, וכל הסובלים ממנה יתוארו פעמים רבות כילדותיים.

סימפטומים של הפרעת אישיות תלותית

בעלי אישיות תלותית מתאפיינים בצורך אינסופי בכך שמישהו ידאג להם. זה מתבטא בלפחות חמישה מבין המאפיינים הבאים:

  • כאשר צריכים להגיע להחלטות, ואין זה משנה אם מדובר בהחלטות גדולות והרות גורל, או סתם בהחלטה יומיומית בעלת משמעות נמוכה, התלותיים מרגישים צורך להתייעץ, לשמוע חוות דעת ולשקול את דעתם של אחרים. זוהי התייעצות והסתמכות מוגזמת ביותר על מה שאנשים אחרים חושבים.
  • בתחומים המשמעותיים של החיים, הם חוששים לקחת על עצמם אחריות, ותמיד זקוקים לכך שמישהו אחר יהיה אחראי עליהם ועל מה שקורה להם בחיים.
  • כאשר מישהו אחר אומר להם משהו איתו הם לא מסכימים, או חושבים אחרת, הסובלים מהפרעת אישיות תלותית מפחדים לבטא את חוסר ההסכמה הזאת. לעיתים הם אפילו ינהגו בניגוד למה שנדמה להם נכון, משום שהם חוששים שאם יגידו למישהו שהם לא מסכימים איתו, הוא לא יתמוך בהם יותר.
  • מתקשים מאוד להתחיל במשימות או בכלל לעשות משהו בכוחות עצמם. חשוב לשים לב, שהקושי הזה לא נובע מעצלנות או ממוטיבציה נמוכה, אלא מכך שאין להם מספיק בטחון עצמי, והם חוששים שנכנסים לפרויקט לא נכון, או שלא יבצעו את המשימה מספיק טוב, ומעדיפים שמישהו אחר ייקח על כך אחריות וינחה אותם מה עליהם לעשות.
  • מוכנים ללכת מאוד רחוק כדי לקבל את הטיפול והתמיכה הרבים להם הם זקוקים מאחרים. זה מעמיד אותם בפוטנציאל מאוד גבוה לפגיעה, משום שאנשים אחרים עלולים לנצל את נכונותם לעשות דברים בשבילם, או לעשות דברים מאוד לא נעימים, רק כדי לרכוש לעצמם עוד אנשים שאפשר להתלות בהם.
  • מרגישים חוסר נוחות וחוסר אונים כאשר נמצאים לבד, כי הם חוששים שלא יהיו מסוגלים לטפל בעצמם ולדאוג לעצמם.
  • כאשר מסתיים קשר בינאישי מסיבה כלשהי, הם מייד ממהרים למצוא קשר אחר, שיספק להם את התמיכה שהם זקוקים לה כל כך.
  • הפחד להישאר לבד, ולהתמודד לבד עם החיים, הוא פחד שמלווה אותם כל הזמן, והם עסוקים בו הרבה באופן לא מציאותי.

טיפול בהפרעת אישיות תלותית

בדומה לשאר הפרעות האישיות, טיפול בהפרעת אישיות תלותית חייב להיות מעמיק, משום שהוא מתייחס לתכונות אופי של ממש. אחת הבעיות בטיפול באישיות תלותית היא החשש שהמטופל פשוט יצור תלות במטפל, תלות שתספק לו לפחות חלק מצרכי התלות שלו.

חשוב להיות מודעים לכך בזמן הטיפול. מבחינה פסיכיאטרית אפשר להתייחס יותר לסימפטומים מסוימים המאפיינים כל אדם, אך אי אפשר לשנות דפוסים אישיותיים בטיפול תרופתי. כך למשל ניתן להשתמש בנוגדי חרדה על מנת לסייע בהתמודדות עם הפחד מנטישה ומלהיות לבד. בחלק מהמקרים יש מקום גם לשימוש בנוגדי דיכאון.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן