הפרעות נפש אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות נפש בילדיםהמונח "מחלת נפש" אינו מדויק לחלוטין, היות וקיימים גורמים פיסיים רבים, כולל תורשה וכימיה של המוח, אשר עשויים להיות מעורבים בהתפתחות של הפרעות נפשיות. בהתאם, גם הטיפולים מורכבים מתרופות ופסיכותרפיה או שילוב של השניים.

בעיות נפשיות בקרב ילדים עלולות לשבש את חיי היום יום בבית, בבית הספר או בחיים חברתיים. ללא טיפול, הבעיות יובילו לכישלון בלימודים, שימוש באלכוהול או בסמים, חוסר הרמוניה משפחתית, אלימות או אפילו ניסיון להתאבד. יש להתייעץ עם הרופא בעת חששות לגבי התנהגות הילד.

מחלות הנפש נגרמות בדרך כלל עקב שילוב של מספר גורמים אשר נופלים לקטגוריות רחבות: סביבתיות, גנטיות, ביולוגיות ופסיכולוגיות. לדוגמה, ילד עם נטייה גנטית עלול לפתח הפרעה בעת חשיפה לרעלים או התעללות פיזית.

בעיות נפשיות נפוצות בקרב ילדים

ילדים עלולים לסבול ממחלות נפשיות שונות, אשר מתחילות בתקופת הילדות וממשיכות לתקופת הבגרות. לעיתים יופיעו אצל הילד מספר הפרעות בו זמנית. הבעיות הנפשיות השכיחות בקרב ילדים הן:

  • דיכאון
  • חרדה
  • הפרעות התנהגותיות
  • הפרעות קשב והיפראקטיביות
  • הפרעות אכילה
  • הפרעות במצב הרוח
  • סכיזופרניה, או עיוות המחשבות והרגשות
  • הפרעות התפתחויות
  • הפרעות למידה ותקשורת
  • הפרעות של תנועות בלתי רצוניות דוגמת טיקים
  • הרטבה
  • סוגיות רחצה
  • ניכור הורי
  • תחושות של עצב או דכדוך.

אבחון של הפרעות נפשיות בילדים

ילדים מתפתחים במהירות מבחינה פיזית ונפשית, וקשה לנתח את התנהגותם. מאפיינים דוגמת חרדה, כעס וביישנות עשויים להוות חלק מצמיחתם ההתפתחותית, או להעיד על מצב זמני שאינו מחלה. כאשר התנהגויות מטרידות מתרחשות על פני תקופה של זמן, או באופן המשבש את חיי היומיום, הן נחשבות לתסמיני הפרעה.

האבחון מתחיל בדרך כלל כאשר הרופא לומד לעומק את ההיסטוריה הרפואית והנפשית של הילד ושל משפחתו, ובודק אותו על מנת לשלול סיבות גופניות אשר עשויות להיות אחראיות לבעיות. הוא עשוי לבצע בדיקות מעבדה ומאבחן תופעות לוואי של תרופות, מאתר אלרגיות או קובע מצבים אחרים העשויים לגרום לתסמינים.

אם לא קיימת סיבה רפואית המסבירה את ההתנהגות, הרופא יפנה את הילד לפסיכולוג או פסיכיאטר מומחה לילדים ובני נוער, על מנת להעריך את המצב ולאבחן מחלות נפש.

האבחון הראשוני מתבסס על דיווחים מההורים והמורים אודות התנהגות הילד, על מנת להבין את אופן תפקודו במצבים שונים. לעתים קרובות, הילד יציג שילוב של שתי התנהגויות או יותר, כגון חרדה והרטבה.

איך מטפלים?

הטיפול יורכב בדרך כלל מייעוץ או טיפול התנהגותי. בעת הצורך, ואם מטופל הילד אצל פסיכיאטר, הוא יקבל תרופות לשיפור מצבו. לעיתים קרובות, טיפול של יעוץ וטיפול תרופתי, לצד טיפולים אחרים, דוגמת מוסיקה או אמנות, יהוו את הטיפול המקיף והמושלם.

סוגי טיפול של פסיכותרפיה

טיפול במשחק – שיטה זו משמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, חרדה ודיכאון בקרב ילדים בגילאי 3 עד 12. הטיפול כרוך בדרך של תקשורת המאופיינת בייצוג מילים באמצעות צעצועים. באופן פרטני, הילדים עוסקים בסיפור, ולאחריו מזהים את רגשות הדמויות בסיפור. המטפל מציין רגשות ונושאים חוזרים ונשנים, ומאתגר את הילד עם חלופות יעילות יותר להתנהגות המטרידה.

טיפול באמנות – שיטה זו משמשת אף היא לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, חרדה, דיכאון, בעיות במשפחה ומאבקים ביחסים. הילד מצייר את אירועי חייו. המטפל מקשר צבע לרגשות מסוימים כאשר אדום, למשל, מסמל כעס. לאחר מכן הוא מנתח את הציור לנושאים ולרגשות עליהם הוא דן עם הילד.

טיפול באמצעות בעלי חיים – גישה חדשה זו משמשת לטיפול בדיכאון, חרדה והפרעה אוטיסטית. באופן פרטני, במהלך הטיפול מסייע הילד לטפל בסוסים או רוכב עליהם. הקצב מרגיע אותו, הוא מתמקד ומשפר את מצב רוחו. האכלת וטיפוח הסוסים מעודד מגע חברתי ומגביר את האחריות האישית של הילד. בנוסף, ניתן להיעזר בכלבים על מנת להפחית את הלחץ בקרב ילדים ולהרגיע דיכאון, חרדה והפרעות קשב וריכוז. חיות אלו משמשות גם כנושא שיחה בין המטפל והילד.

קראו עוד:

התעללות מינית בבני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן