שתיית אלכוהול בזמן נטילה של כדורים פסיכיאטריים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שתיית אלכוהול בזמן נטילה של כדורים פסיכיאטרייםרבים בקרב הציבור הרחב נוהגים לעשות שימוש בכדורים פסיכיאטריים, כשלא תמיד מדובר על אנשים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות חמורות. במקרים רבים מדובר על אנשים הסובלים מתופעות פסיכיאטריות קלות בלבד ושמתפקדים באופן מוצלח מאוד במהלך החיים היומיים וכן במקרים רבים מדובר על אנשים הנוטלים כדורים פסיכיאטרים באופן מזדמן ולא כעניין שבשגרה.

בין אם מדובר על אנשים הנוטלים כדורים פסיכיאטריים במינונים נמוכים מאוד או באופן מזדמן ובין אם מדובר על אנשים הנוהגים לעשות שימוש במינונים גבוהים ובשילובים מורכבים של כדורים פסיכיאטריים, חשוב להבין כי התרופות השונות מנהלות יחסי גומלין מורכבים עם האלכוהול. לפיכך, יש לבדוק עם הרופא המטפל מה הן ההגבלות החלות על המטופל מבחינה זו.

פירוט האינטראקציות בין האלכוהול למרכיבים הפעילים בתרופות השונות

עלייה ברמת הספיגה של האלכוהול – כעשרה אחוז מכלל התרופות המיוצרות כיום עוברות פירוק ראשוני בקיבה. לפיכך, ישנן תרופות מסוימות שמסוגלות להביא לכך שהאלכוהול ייספג לדם בקצב מהיר יותר. התוצאה של אפקט זה היא השתכרות מהירה יותר וחמורה יותר. כך למשל אדם המרגיש בטוח לנהוג ברכב לאחר כוס אחת של בירה, יכול לגלות שבעקבות נטילת התרופה, רמת האלכוהול בדמו גבוהה יותר לאחר צריכה של כמות אלכוהול זו אליה הוא רגיל.

פגיעה ביעילות של התרופה – חלק מהתרופות המיוצרות כיום מפורקות בגוף על ידי אנזים מיוחד הנקרא CYP2E1 והאלכוהול עובר חלק מתהליך הפירוק שלו על ידי אנזים זה גם כן. כאשר האדם צורך כמויות גבוהות של אלכוהול באופן כרוני, כמות האנזים המיוצרת בגוף גבוהה במיוחד במטרה להתמודד עם כמויות האלכוהול הגבוהות וכתוצאה מכך התרופה עלולה להתפרק ביתר ולהפוך ללא יעילה.

הגברת היעילות של התרופה – צריכה מתונה של אלכוהול עלולה להוביל לכך שהאלכוהול והתרופה יתחרו על האנזימים הקיימים בגוף ובמקרים רבים, האלכוהול הוא זה שיתחבר לאנזימים הקיימים ולא התרופה. בעקבות כך, התרופה לא תעבור פירוק ותמשיך להשפיע מעבר למשך הצפוי.

הפיכת התרופה לרעילה – מעבר לכך שפירוק מאוחר של התרופה עלול להוביל לכך שרמת ההשפעה שלה תהיה גבוהה מדי, הרי שישנן תרופות שבמינונים גבוהים עשויות להיות רעילות. לפיכך, פגיעה במנגנון הפירוק של התרופות האלו, עלולה להוביל לרעילות מוגברת ולסכן באופן משמעותי את בריאות המטופל.

הפיכת האלכוהול לרעיל – לאחר שהאלכוהול עובר תהליך של פירוק בכבד, מופרש לדם חומר רעיל הנקרא אצטאלדהיד. חומר זה אמור לעבור פירוק מהיר על מנת שלא יצטבר בגוף, אך חלק מהתרופות גורמות לעיכוב של הפירוק שלו, מה שעלול להוביל למגוון רחב של תופעות לוואי שליליות.

החמרת התסמינים הפסיכיאטריים – חלק מהתרופות הפסיכיאטריות כמו למשל נוגדי דיכאון טריצקליים או כדורים פסיכיאטריים ממשפחת הבנזודיאזפינים, גורמים לעיכוב הספיגה החוזרת של חומרים שונים במרווחים בין הסינפסות במוח. שילוב של תרופות אלה עם האלכוהול, הפועל באותם אזורים במוח עלול ליצור אפקט סינרגטי עוצמתי ביותר ואף מסוכן. אפקט זה יכול להוביל לבלבול רב, ישנוניות מוגברת, אופוריה לא פרופורציונאלית ועוד.

כיצד ניתן להימנע מתופעות הלוואי של השילוב המסוכן?

ראשית, יש לציין כי אין צורך להימנע מצריכת אלכוהול במהלך המשטר התרופתי באופן אוטומטי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמקרים רבים מאוד ניתן לשלב בין נטילת כדורים פסיכיאטריים לצריכה מתונה של אלכוהול ללא חשש. על מנת לוודא האם באפשרותכם לשלב בין צריכת אלכוהול לנטילה של כדורים פסיכיאטריים, עליכם להתייעץ על כך עם הפסיכיאטר המטפל בכם מבעוד מועד ובשום אופן לא לקחת את הסיכון ולנסות את מזלכם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן