בדיקה גנטית להתאמה אישית של טיפול בהפרעות נפשיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקה גנטית חדשה להתאמת טיפול אישי בהפרעות נפשיותלפי סקר נרחב שבוצע בישראל, נראה כי קרוב לחמישה עשר אחוז מהישראלים הבוגרים יאובחנו כבעלי הפרעה פסיכיאטרית לפחות פעם אחת במהלך החיים. עוד נראה כי קרוב לעשרה אחוז מהאוכלוסייה הבוגרות השתמשו בתרופות מרשם על מנת לטפל בהפרעות פסיכיאטריות מהן הם סובלים במהלך השנה האחרונה. שיעור הנשים המאובחנות כסובלות מהפרעה פסיכיאטרית עומד על 17.4 אחוז.

החיפוש המייגע אחרי התרופה המתאימה

אמנם במהלך העשורים האחרונים פותחו תרופות פסיכיאטריות בעלות רמת יעילות גבוהה מאוד, המסוגלות להביא מזור לסבלם של הסובלים מההפרעות השונות, אך לרוע המזל, לא תמיד ניתן לדעת מראש איזו תרופה תתאים למטופל באופן אישי. בעקבות זאת, מטופלים רבים מתנסים בתרופות שונות ובמינונים שונים ולא אחת חולפים שבועות ואפילו חודשים עד שנמצאת התרופה המתאימה והמינון המתאים למטופל.

הבדיקה המהפכנית ששמה קץ למסע הייסורים

החדשות הטובות הן שבדיקה חדשה שפותחה על ידי חברת AB-Biotics מאפשרת לסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות ליהנות מהתאמה מהירה של התרופה מבלי שיצטרכו להתנסות בתרופות שונות ובמינונים שונים. הבדיקה נקראת נוירופרמגן (Neuropharmgen) ולמעשה מדובר על בדיקה גנטית מיוחדת שדורשת בסך הכול מיליליטר אחד של רוק וזה הכול.

הדגימה נשלחת למעבדה מיוחדת שבה מבודדים את החומר התורשתי של הנבדק מדוגמית הרוק ולאחר מכן מבצעים אבחון פרמקוגנטי. בסופו של דבר מופק דו"ח מסודר הנשלח תוך חודש ימים לכל היותר לרופא המטפל. הדו"ח מכיל מידע בנוגע למידת ההתאמה של התרופות הפסיכיאטריות השונות למטופל באופן אישי. המטרה היא לאתר את התרופה שתביא לתוצאות האופטימאליות ולמינימום האפשרי של תופעות הלוואי.

עוד צעד בדרך לרפואה מותאמת אישית

תחום המחקר הגנטי הוא אחד מהתחומים המתפתחים במהירות הרבה ביותר בשנים האחרונות בעולם הרפואה ולפי המומחים בתחום נראה כי עתיד הרפואה טמון ב"רפואה מותאמת אישית". הכוונה היא לרפואה שמותאמת לכל מטופל ומטופל בהתאם לגנטיקה שלו. לפי התחזיות לא ירחק היום שבו באמצעות דגימת DNA ניתן יהיה לדעת מראש אילו תרופות מתאימות לכל אדם, איזו תזונה מתאימה לכל אדם ועוד.

כבר היום נעשה שימוש ברפואה מותאמת אישית, בעיקר בתחום האונקולוגיה. כיום ידועים מספר גנים שמוטציות בהם מגדילות את הסיכוי לסבול מגידולים סרטניים שונים בעשרות אחוזים כשבין היתר מדובר על סרטן השד, סרטן השחלות וסרטן המעי הגס. הודות לכך ניתן כיום לבצע למשל כריתה מונעת של השדיים על מנת למנוע את התפרצות המחלה בנשים הנמצאות בסיכון מוגבר לסבול מסרטן השד על רקע גנטי.

עבור מי מיועדת הבדיקה?

הבדיקה מיועדת עבור הסובלים מסכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית ודיכאון. בעיקר מיועדת הבדיקה עבור החולים הבאים:

  • מטופלים חדשים שאובחנו לאחרונה – הבדיקה תאפשר למטופלים חדשים לדעת איזה תרופה מתאימה עבורם במיוחד וכך תמנע תקופה ארוכה של התנסות בתרופות שונות ותביא לצמצום תופעות הלוואי.
  • מטופלים שלא מגיבים לטיפול התרופתי – הבדיקה תסייע לחולים שלא מגיבים היטב לטיפול הנוכחי לאתר את הטיפול המתאים עבורם באופן אישי.

מה היא עלות הבדיקה?

העלות של הבדיקה הרחבה המספקת מידע בנוגע לחמישים ואחת תרופות היא 1070 יורו ואילו העלות של הבדיקה המצומצמת המספקת מידע בנוגע לעשרים ושש תרופות בלבד עומדת על 770 יורו. נכון לכתיבת שורות אלה, הבדיקה עדיין לא כלולה בסל התרופות הישראלי ולפיכך חולים המעוניינים לעשות בה שימוש צריכים לשאת בהוצאות הכבדות מכיסם הפרטי.

בישראל הבדיקה משווקת באופן בלעדי על ידי חברת התרופות כצט והבדיקה זמינה גם כן בארגנטינה, בהודו, במקסיקו, בברזיל, באיטליה ובפורטוגל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן