מהי הפרעת אישיות כפייתית טורדנית?

הפרעת אישיות כפייתית טורדניתהפרעת אישיות כפייתית טורדנית (Obsessive Compulsive Personality Disorder) קשורה בצורך אובססיבי להתמקד בפרטים הקטנים של היבטים נרחבים בחיים, ובמקביל בצורך לשלוט באופן מלא על הסביבה. התופעה יכולה להופיע בקרב גברים, נשים, מבוגרים ואפילו ילדים.

הפרעה זו משפיעה באופן נרחב על ההתנהלות היומית, ובמיוחד על מערכות יחסים. שלא בדומה להפרעה טורדנית כפייתית (OCD) לא מדובר בהפרעת חרדה כי אם הפרעת אישיות, המלווה בפרפקציוניזם, בצמצום רגשי, בחוסר גמישות (הן מחשבתית והן מעשית), בחוס סדר מפותח במיוחד וגם בעקשנות רבה.

הגורמים להפרעת אישיות כפייתית טורדנית

הפרעת אישיות כפייתית טורדנית שייכת למשפחת ההפרעות האישיותיות מאשכול ג', כלומר להפרעות הקשורות בהימנעות, בתלותיות ובכפייתיות. הגורמים להפרעה זו יכולים להיות שונים, ופעמים רבות קשורים בסביבה הביתית של הסובל ממנה.

הפרעה זו עשויה להתרחש כתוצאה משלושה גורמים:

גורמים ביולוגיים – חוסר איזון הורמונלי לרוב הקשור בתפקודה הכושל של המערכת הסרוטונרגית.

גורמים התנהגותיים – כגון חיקוי התנהגותם הכפייתית של ההורים ואת הנוקשות הרבה שהפגינו כלפי הילד במהלך תקופת התבגרותו.

גורמים פסיכודינמיים – מערכת היחסים של הסובל מההפרעה עם הוריו בכל הקשור לעשיית צרכים, כפי שהגדיר זאת פרויד.

תסמיני אובססיביות

התסמינים הנלווים להפרעה הם רבים, וללא ספק משפיעים באופן ניכר על התנהלותו של הסובל ממנה במהלך היום יום בשל האנרגיות הרבות, המופנות לכך. הסובלים מהפרעת אישיות כפייתית טורדנית עסוקים באופן אובססיבי בניקיון, בסדר, בחוקים וגם בצורך להגיע לשלמות.

במקרים רבים הם מתארים את ילדותם כתקופה המאופיינת בחינוך קפדני ושמרן מאד ועם משמעת רבה. תסמינים נוספים כוללים קושי רב להסתגל למצבים חדשים, רצינות ורשמיות, חוסר חוש הומור, התעקשות רבה וחוסר היכולת להתפשר.

הפרעות נלוות והשפעות על החיים

במקרים מסוימים נלוות להפרעה כפייתית טורדנית גם הפרעות אישיות כגון דחיינות וחוסר החלטיות, מה שמוביל ללא מעט בעיות עם הסביבה עצמה וגם עם בני הזוג. למרבית הסובלים מהפרעת אישיות כפייתית טורדנית יש מעט חברים, הם מתקשים לקיים קשרים זוגיים יציבים או להתמיד במקום עבודתם.

האופן שבו הם תופסים את היציבות הזוגית או היציבות במקום העבודה מוביל אותם לחרדה רבה, הבאה לידי ביטוי באימוץ טקסים מסוימים וגם במחשבות טורדניות.

קביעת האבחון על בסיס רקע מוקדם

האבחון מבוצע תוך בחינת התסמינים השונים הנלווים להפרעה ותוך התייחסות גם לאופן שבו מעלה, הסובל ממנה, את תחושותיו ומגדיר את ילדותו. מכיוון שבמקרים רבים ההפרעה נובעת מהסביבה בה גדל, האבחון מתבסס על הקשר להורים, לסביבה הקרובה ולאופן בו הוא תופס את עצמו.

טיפולים רבים ומגוונים

טיפול תרופתי הוא אפשרות אחרת. מדובר בתרופות מקבוצת SSRI, תרופות פסיכיאטריות, המקלות באופן משמעותי על הסימפטומים הנלווים להפרעה. סוג אחר של טיפול הוא הטיפול הקבוצתי התנהגותי, שמלמד את הפונים אליו אסטרטגיות התמודדות יעילות וטובות יותר, כדי לחוות את העולם בצורה אחרת ולהצליח להתגבר על כל המכשולים המעכבים אותו.

טיפול פסיכותרפי הוא פתרון נוסף לסובלים מהפרעה זו ואולי לאחת משיטות הטיפול הפופולאריות ביותר כיום. מכיוון שתסמיני הפרעה כפייתית טורדנית משפיעים על הסובל ממנה באופן משמעותי, ישנו דגש רב מאד בטיפול במתן פתרון לפן זה, תוך התייחסות לתפיסתו של האחר, של הסביבה ולהתנהגויות הכפייתיות שלו, הנובעות כתוצאה מכך.

כך או אחרת – כל מקרה נבחן לגופו כדי לספק לסובל מההפרעה את המענה הטיפולי הנכון והמדויק ביותר עבורו.