איך לדבר עם הילדים על וירוס הקורונה מבלי להכניס אותם לחרדות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

איך לדבר עם הילדים על וירוס הקורונה מבלי להכניס אותם לחרדות?

מאת: מערכת האתר, 29/3/2020

וירוס הקורונה שינה את עולמינו והשפיע על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. גם בקרב הקהילה הרפואית המדעית יש עדיין איך לדבר עם הילדים על וירוס הקורונה מבלי להכניס אותם לחרדות?יותר שאלות מתשובות בנוגע לנגיף, שלא ברור מתי יחלוף מהעולם. מצב זה גורם לבלבול רב, שעלול להיות גבוה במיוחד אצל הילדים. במאמר הבא נסביר מהם הצעדים שרצוי שההורים יבצעו על מנת להסביר לילדים על משמעות נגיף הקורונה ולהקטין את הסיכויים להתפתחות של חרדות ולחצים הנובעים ממנו.

אין טעם בהכחשה: חשוב שלא להתעלם מהנגיף ולדבר עליו

טעות שמבצעים הורים רבים היא להעמיד פנים שדבר לא השתנה, מה שנידון לכישלון על רקע העובדה שהילדים בוודאי מבחינים בשינויים שמשפיעים גם עליהם: ביטול גני הילדים ובתי הספר, האיסור לצאת מהבית למטרה שאינה חיונית, ביטול אירועי הפורים וכן הלאה. טבעי בהמשך לכך שהילדים יחושו פחד עקב המצב החדש והלא מוכר, הסכנות הבריאותיות הניצבות בפני כל אחד ואחת (גם אם הפגיעה בילדים ככל הידועו כיום היא מינימלית בהשוואה לקבוצות גיל אחרות) וההשפעה של הנגיף על התא המשפחתי – למשל בכל הנוגע ליכולת ההכנסה הכלכלית של ההורים, שנפגעת ולעיתים אף מתבטלת לחלוטין.

על ההורה לזכור כי תחושת הפחד של הילדים היא טבעית, ולא לנסות להתכחש אליה. זאת ועוד, כאשר ההורים מנווטים את הילדים שלהם להתמודד בצורה ראויה ככל האפשר עם הפחדים, ייתכן מצב בו החוסן הנפשי של הילדים יעלה וניתן למנוע דיכאון ו/או טראומה בקרב הילדים, והדבר ישפיע עליהם הן בהווה והן שנים קדימה.

ידע הוא הרבה יותר מכוח

הקניית הידע הנכון לילדים היא חלק בלתי נפרד בהתמודדות התא המשפחתי עם נגיף הקורונה. חשוב להסביר לילדים, החל מהגיל בו הם מסוגלים להבין זאת, מהו בדיוק הנגיף הזה וכיצד הוא עלול להשפיע על האדם. כמובן שמומלץ להתמקד בתרחיש השכיח יותר, בו הנגיף גורם לתסמינים שאינם חמורים מדי של חום, כאבי ראש וכיוצא בזה (כפי שהנתונים המגיעים אלינו מכל רחבי העולם מוכיחים).

סביר להניח שהילדים יהיו מודאגים מהשינויים שהם חווים, ורצוי בהקשר הזה לנסות להעמיד דברים ככל שניתן בפרופורציה הנכונה. ניתן למשל להסביר לילדים שישנה מחלה המסתובבת באוויר, ואשר הצעדים השונים מיועדים להקטין ככל שאפשר את הסיכויים שהילדים יידבקו בה או יעבירו אותה לאחרים.

זכרו, ההורה הוא מודל עיקרי לחיקוי

ידוע שהילדים מתבוננים בהורים שלהם ומושפעים מההתנהגות שהם מפגינים, החל מגילאים מוקדמים מאוד ועד לשנות העשרה. מפלס החששות של ההורה עלול להיות גבוה לא פחות ולעיתים אף יותר מזה של הילדים: רק ההורה יכול להבין באופן מלא את ההשלכות הכלכליות הנובעות מסגירת המרחב הציבורי, את משמעויות איבוד העבודה (בין אם זמנית ובין אם באופן קבוע) ואת הסכנה העומדת עבור אוכלוסיות הסיכון, בעיקר המבוגרים או אלו עם מחלות הרקע. המצב הנוכחי בהחלט מעלה חששות ודאגות, וזה לגיטימי לא פחות שההורה יחווה אותם. עם זאת כן חשוב שהוא יראה כלפי חוץ שהוא מסוגל להתמודד עם המצב ולא ישקע לתוך חרדות, לחצים או דיכאונות.

מכיוון שהילדים מושפעים מהוריהם ומהאופן בו הם מתנהגים, הורה אשר מונע על ידי הלחצים והמחשבות השליליות עלול להביא לכך שגם ילדיו ירגישו כך בדיוק. תחת זאת, הורה אשר לוקח את המצב בפרופורציות הנכונות ומעביר את המסרים הנכונים לילדים, עשוי לגלות שההתמודדות עם המצב בתא המשפחתי שלו נעשית פשוטה פי כמה. כך למשל מומלץ לנסות לראות את הצדדים החיוביים במצב, ובהחלט גם בסיטואציה הנוכחית יש צדדים חיוביים: ההורה יכול לבלות עם ילדיו זמן איכות בבית, כששינוי השגרה והקטנת הלחצים היום-יומיים הנובעים מהעבודה עשויה להשפיע לטובה גם כן.

התמודדות משותפת עם כל נושא למידה מרחוק

אין ספק שאחד האתגרים הכי גדולים של הורים, מעבר להתמודדות עם השלכות כלכליות או בריאותיות, הוא כל נושא למידה מרחוק. באבחת שנייה, כל ההורים נאלצים לפתח כישורי למידה שלרובם אין. רוב הילדים, (בצדק גם) יטענו כי ההורים הם לא המורים שלהם ולכן אין כל סיבה שישבו ללמוד. הם עלולים לראות בתקופה הזו כחופש גדול לכל דבר ועניין. ההורים תלויים בין הפטיש לסדן – בין דרישות המורים להשלמת החומר לבין דרישות הילדים. מאוד קשה לנהל ולהכריח את הילדים שלנו לשבת מול שיחות ZOOM קרות, לבצע שיעורי בית, לתרגל קריאה וכתיבה ובמקביל לעבוד, לפרנס, לבשל ועוד. אין אתגר יותר גדול מזה.

בתקופה קשה זו צריך פשוט לגלות אורך רוח, סבלנות ובעיקר גמישות כלפי הילדים. המצב הנוכחי הוא מצב שאנחנו לא יודעים מה יקרה בעתיד, ויכול להיות כי כל מה שהכרנו עד היום ישתנה נוכח הנסיבות והצורך בריחוק חברתי למיגור הוירוס. מבחינה מעשית – הצטיידו בכלי כתיבה, הרבה דיו למדפסות, חוברות צביעה, יצירה לילדים, וודאו כי הילדים מבצעים את המוטל עליהם ואם קשה להם – אז להניח להם. צאו מנקודת הנחה שכל בית בישראל חווה בדיוק את מה שאתם חווים כרגע וסביר שגם הם נמצאים באותה נקודה.

שיהיה בהצלחה!

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חרדה בבני נוער – גורמים, תסמינים, אבחון, ושיטות טיפול יעילות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן