תסמונת פיטר פן

תסמונת פיטר פןתסמונת פיטר פן היא הפרעה שבה אדם אינו מסוגל לגדול לקראת הבגרות. הוא עשוי לגדול פיזית כמבוגר, אך בוחר להיאחז בילדותו ולהימנע מנטילת אחריות כמו אדם בוגר.

המונח נגזר מהספר "פיטר פן" שנכתב על ידי ג'יימס מתיו ברי, ומספר את סיפורו של ילד שאינו רומה לגדול, ומתגורר בארץ 'לעולם לא', בה אנשים אינם מזדקנים. תסמונת פיטר פן עשויה להשפיע על גברים ונשים כאחד, אך ניכרת לרוב באוכלוסיית הגברים.

מה גורם לתסמונת פיטר פן?

הורים מגוננים מדי. פסיכולוגים סבורים שתסמונת זו עשויה להיות תוצאה של הורים מגוננים מדי המעכבים את הילד מהגעה לבגרות והפגנת כישורים אישיים להתמודדות עם אתגרי החיים. תסמונת פיטר פן הוגדרה על ידי הפסיכולוג דן קיילי בשנת 1983. לדבריו, בכל פיטר פן יש צל של "וונדי", ולכן הוא השתמש במונח "תסמונת וונדי" לנשים המתנהגות במערכת יחסים זוגית כדמות אימהית.

הקשר לנרקיסיזם – התסמונת קשורה לנרקיסיזם, אך לא במובן האגואיסטי. גברים הסובלים מהתסמונת נוטים להיטמע בדמיונות המושכים אותם להתבוננות פנימה. זה מוביל אולם להיכלא בחלום ילדות, ולא "ליישר קו" עם המציאות וקשיי החיים עליהם הם מתבקשים להתגבר.

מהם התסמינים של תסמונת פיטר פן?

התסמינים והסימנים מבוססים על המאפיינים הבאים:

• התפרצויות מוגזמות של רגש.
  • כעס עד כדי זעם.
  • אושר שהופך לפאניקה קיצונית.
  • תסכול המוביל לרחמים עצמיים ודיכאון.
  • קושי בביטוי רגשות אהבה.
  • תחושת אשמה קבועה.
  • קשיי הירגעות.
  • העדר אמינות.
  • נטיות מניפולטיביות.

אנשים עם תסמונת זו מתקשים בבניית מערכת יחסים חזקה ואמיתית עם בני גילם, וכתוצאה מכך מרגישים בודדים ביותר. הם גם אינם מוטרדים מהדברים הלא נכונים שעשו, ומאשימים אחרים בחולשותיהם.

הם נוטים להתרחק מבעיות אמיתיות בנוגע לחולשותיהם, במצב אשר עשוי לגרום להם להשתמש בסמים אסורים ולהתמכר לאלכוהול מתוך ניסיון להימלט ממכשולי החיים.

אבחון ובדיקות – התסמונת עשויה להיות מאובחנת כשאדם מפגין את הסימנים והתסמינים הקשורים לה. יחד עם זאת, ההפרעה עדיין לא נקבעה כאבחנת הפרעה נפשית רשמית על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) ולא על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית. התסמונת נחשבת כפסיכופתולוגיה.

כיצד לטפל בתסמונת פיטר פן?

היות והתסמונת אינה מוכרת עדיין כהפרעה נפשית, לא קיימים טיפולים המגדירים אותה. ניתן לטפל בהפרעה באמצעות טיפול בדיבור, הכולל פסיכודרמה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול בהפרעת שליטה, טיפול ממוקד פתרון, ייעוץ אישי, טיפול משפחתי ושיטות טיפול אחרות כגון:

הצליל המרפא של השתיקה – במסגרת הטיפול, המטופל נשמר הרחק מההיבטים שהובילו להפרעה, כגון צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב, אינטרנט, אלכוהול ושימוש בסמים. הוא מתמקד בבעיות האמיתיות לגבי עצמו, ומתחיל ללמוד כיצד להתמודד עם הבעיות האמיתיות של החיים.

מעבר לבגרות יעילה – זוהי גישת טיפול בת ארבעה מפגשים, המבוצעת בסגנון "שיחת השכמה" ומיועדת לכל המשפחה, במהלכה אדם עם דימוי עצמי של פיטר פן מתחיל לקחת אחריות.

למרות שלא קיימת תרופה להפרעה זו, המטופל "מבריא" כשהוא מראה נכונות לגלות מודעות להפרעתו ולהחליף את התסמינים בהתנהגות בריאה ובוגרת.