התמכרות לסיגריות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמכרות לסיגריותכשאנשים מכורים, יש להם צורך כפייתי לחפש אחר החומר או ההרגל שאליו הם מפתחים תלות, גם כאשר הם מבינים את הנזק העלול להיגרם להם. מוצרי טבק, סיגריות, סיגרים, מקטרות וטבק נטול עשן, כולם עלולים להיות ממכרים. ידוע שעישון מזיק לבריאות, ורוב המעשנים אכן מעוניינים להפסיק, אך מתקשים בתהליך הגמילה.

אך החדשות הרעות באמת הן, כי הניקוטין הוא רק אחד מתוך למעלה מארבעת אלפים כימיקלים, אשר רבים מהם רעילים, הנמצאים בעשן מוצרי טבק. הטבק מכיל מרכיבים אותם אדם לעולם לא ישקול להכניס לגופו, דוגמת זפת, חד תחמוצת הפחמן, ואצטאלדהיד אשר גורם לסרטן הריאות, נפחת, מחלת הסימפונות ובעיות לב.

ממה מורכבת ההתמכרות לסיגריות?

ההתמכרות לסיגריות זוהי התמכרות לחומרים, כמו התמכרות לאלכוהול, התמכרות לתרופות או התמכרות לסמים, שגורמים לצורך הרגשי והפיזי הרב של האדם לחומר. הניקוטין המצוי בטבק הוא שגורם להתמכרות. כל סיגריה מכילה כעשרה מיליגרם של ניקוטין. בגלל שהמעשן שואף רק חלק מהסיגריה, לא כל שאיפה נספגת בתוך הריאות. מעשן מקבל כאחד עד שני מיליגרם ניקוטין מכל סיגריה. למרות שכמות זאת אולי אינה נשמעת רצינית, היא מספיקה על מנת לגרום להתמכרות.

שימוש בכל סוג של טבק, יכול להוביל במהירות להתמכרות. החומר המצוי בטבק ואשר גורם להתמכרות נקרא ניקוטין. הניקוטין הוא חומר מעורר אשר גורם לתחושה זמנית טובה או לאנרגיה. אם אדם בדיכאון, הסיגריה עשויה לספק לו עוררות קצרה. הניקוטין גורם אף לשחרור של חומרים כימיים טבעיים במוח, אשר נקראים אנדורפינים. כימיקלים אלו גורמים לתחושת ערנות ורגיעה. הבעיה היא, שהניקוטין אינו מאוחסן בגוף, ולכן תופעות אלו ימשכו מספר דקות בלבד. אדם זקוק לספיגת יותר ויותר ניקוטין על מנת להשיב את ההשפעות שהתפוגגו.

לאחר תקופה ממושכת של צריכת ניקוטין, המוח מוריד את רמת האנרגיה הטבעית של האדם, או מצב רוחו. לכן, אנשים מעשנים רק כדי לחוש "נורמאליים" שוב. כאשר מעשנים נמצאים ללא טבק למשך יותר ממספר שעות, הם עלולים לחוות תסמיני גמילה כמו חוסר אנרגיה, דיכאון קל וקושי בריכוז. הם מעשנים על מנת להימנע מתחושה זו. אלא שהחדשות הטובות הן כי תסמיני הגמילה עוברים בתוך מספר ימים וזוהי עדות לכך שהגוף מתחיל לרפא את עצמו.

בעוד שהשינויים הכימיים במוח ובגוף מהווים חלק גדול מההתמכרות, הם אינם מספרים את כל הסיפור. עישון הוא גם התנהגות נרכשת. מעשן מתחיל ללמוד או לשייך היבטים מסוימים בהתנהגותו ובחייו לעישון, כמו הדרך בה הוא מחזיק את הסיגריה, מדליק אותה או מושך אותה מהחפיסה, לצד התחושות הנעימות או תחושת ההקלה המגיעה עם העישון. אדם אף לומד כי יש לשייך את הסיגריה לדברים אחרים אותם עושים באופן מיידי לפני, תוך כדי או אחרי עישון, כגון שתיית קפה או אלכוהול, ארוחה טובה, בילוי חברתי ועוד.

מעוניינים להיגמל מסיגריות? – לחצו כאן

הגורמים להתמכרות לסיגריות

ניקוטין מספק דחיפה גדולה הגורמת לשינויים קטנים במצב הרוח. הניקוטין נכנס למוח בתוך עשר שניות מלקיחת השאיפה מהסיגריה. משלוח מהיר זה של ניקוטין מעיד על פיתוח קשר חזק בין שימוש בטבק ובתחושות שהוא מביא.

ניקוטין ממכר מאוד בשל השינויים אותם הוא גורם במוח. למרבה המזל, רוב השינויים האלה הפיכים ברגע שאדם מפסיק לעשן. יחד עם זאת, חלק מהשינויים עלולים להימשך פרקי זמן ארוכים ועשויים להסביר מדוע חלק מהמעשנים חווים את התשוקה לעשן גם חודשים או שנים רבות לאחר הפסקת העישון.

תסמיני ההתמכרות והגמילה

אדם יודע שהוא מכור לסיגריות כאשר הוא ממשיך לעשן למרות בעיות בריאותיות אותן הוא חווה, ולמרות שהתפתחו בגופו בעיות עם הריאות או הלב, אך הוא עדיין אינו מסוגל להפסיק.

ויתור על פעילויות חברתיות במקומות בהם העישון אסור, הוא מהתסמינים הנפוצים של מעשנים כבדים. מעשן כבד אינו מבלה במסעדות בהן העישון אסור, או מפסיק להיפגש עם בני משפחה או חברים שאינם מעשנים, על מנת להימנע מהטפות המוסר.

אדם חווה תסמיני גמילה בעת הפסקת העישון. התסמינים מתבטאים באופן פיסי ונפשי, כגון תשוקה עזה לסיגריה, חרדה, עצבנות, חוסר מנוחה, קשיי ריכוז, מצב רוח דיכאוני, תסכול, כעס, רעב מוגבר, נדודי שינה, עצירות או שלשול.

טיפול בהתמכרות לסיגריות

למעשנים קלים, תהליך הגמילה עשוי להיות קל יחסית. אך לאחרים, הפסקת העישון עשויה לדרוש תכנון ולמידת מיומנויות. יתכן אף שידרשו מספר ניסיונות בפועל עד שהגמילה תצליח. מגוון שיטות נוספות להפסקת עישון במרכז לגמילה מעישון

תחליפי ניקוטין, דוגמת מסטיק ומדבקות עשויים לסייע לגמילה מסגריות. מסטיק ניקוטין מסייע לשלוט בתשוקה לעישון. המדבקות מסייעות לשמור על כמות מבוקרת של ניקוטין בגוף באופן תדיר לתקופה של עד שלושה חודשים. שתי צורות טיפול אלו זמינות ללא מרשם. הספר של אלן קאר, 'הדרך הקלה להפסיק לעשן', זכה אף הוא לפופולאריות עצומה והניב תוצאות של הצלחה בהפסקת עישון בקרב מאות אלפי מעשנים ברחבי העולם.

מעשן עשוי להסתייע אף בשירותיו של מומחה לגמילה מסיגריות, על מנת להגביר באופן משמעותי את סיכויי הצלחת הגמילה.

הפסקת עישון ללא סבל ומאמץ – פנו אלינו

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן