דיכאון כרוני

דיכאון כרוני שלא כמו דיכאון רגיל, וכפי שניתן להסיק משמו של המונח עצמו, דיכאון כרוני הוא דיכאון שנמשך על פני תקופה ארוכה, ובדרך כלל למשך יותר משנתיים. הדיכאון הכרוני יכול לבוא לידי ביטוי בתצורות ובעוצמות שונות, הוא יכול לבוא לידי ביטוי בהתקף ממושך וללא הפוגות, או בהתקפים החוזרים על עצמם, כשבניהם ישנו פרק זמן מסוים עם נסיגה.

הטיפול בדיכאון כרוני, ובמיוחד לאור המודעות הרבה לכך, מותאם נקודתית לסובלים ממנו ועוזר בהתמודדות עם הסימפטומים השונים הנלווים לו, שמשפיעים לא אחת על התנהלותו של הסובל מכך ביום יום.

רקע

דיכאון כרוני, שלא כמו דיכאון קליני, נחשב לקל יותר, בכל הקשור למידת עוצמתו. יחד עם זאת, הוא ממושך מאד, מה שהופך אותו לחלק בלתי נפרד כמעט מהסובל אותו ולעניין שבשגרה למרות מורכבותו הרבה. ישנם רבים, הסובלים מדיכאון כרוני, שסובלים גם לעיתים מדיכאון חמור, בעוצמות גבוהות, מה שמכונה בתחום "דיכאון כפול", אולם הדבר נחשב לנדיר יותר.

גורמים

הגורמים לדיכאון כרוני יכולים להיות רבים ומגוונים. ישנם כאלה למשל, שחווה דיכאון קליני בגילאים צעירים, מה שיכול להוביל בהמשך לדיכאון קליני. בעיות משפחתיות יכולות להיות אחד הגורמים לדיכאון הכרוני וגם גנטיקה, כלומר, למי שאחד מבני משפחתו סובל מדיכאון כרוני הסיכוי ללקות בכך גם כן הוא גבוה יחסית. מעבר לכך, ייתכנו גורמים נוספים, כמו הפרעות פסיכיאטריות שונות, לרבות חרדה, המלוות בדרך כלל בדיכאון קליני או בדיכאון כרוני.

תסמינים

תסמיני הדיכאון הכרוני דומים מאד לאלה של הקליני, אולם הם באים לידי ביטוי באופן שהו פחות עוצמתי ואינטנסיבי (מה שמאפיין מאד את הדיכאון הקליני). בין התסמינים הנלווים לדיכאון הכרוני אפשר למצוא את תחושת העצב והדכדוך, את נדודי השינה או להבדיל – שינה מוגזמת מאד במהלך היום, את העייפות הכרונית, את הקושי בקבלת החלטות, קושי בריכוז, דחיינות, חוסר היכולת ליהנות מפעילויות שונות, עלייה או ירידה במשקל (תיאבון רב או חוסר תיאבון), הימנעות מפעילויות חברתיות שונות, הסתגרות וגם מחשבות על מוות או אפילו על התאבדות. ישנם הסובלים מדיכאון כרוני שניסו בעבר להתאבד.

אבחון

מכיוון שעוצמת התסמינים של דיכאון כרוני היא פחותה יחסית, בהשוואה לדיכאון הקליני, אבחון התופעה עשוי להיות מאתגר מאד. יחד עם זאת, מומחה בתחום יידע לזהות אותה בצורה נכונה, תוך התייחסות לכל הסימפטומים שחווה המטופל. משך זמן הופעת הסימפטומים והתקופה שבה הוא חווה את הדיכאון ירמזו למאבחן שמדובר בדיכאון כרוני ולא קליני ולעיתים גם ממצאים פיזיולוגיים שונים, התורמים לכך, כמו למשל בעיה בבלוטות התריס.

טיפולים

הטיפולים המוצעים כיום במקרה של דיכאון כרוני מותאמים נקודתית לסובל מכך. במרבית המקרים מוצעות למטופלים תרופות נוגדות דיכאון, המווסתות את תסמיני הדיכאון ומקלות על הסובל מכך באופן משמעותי. במקרים הקלים, אפשרות של טיפול פסיכותרפי יכולה לעזור.

לעיתים משלבים בין שתי האפשרויות. ישנה גם אפשרות להשתתף בטיפולים קבוצתיים, שבהם לוקחים חלק בני משפחתו של הסובל מהדיכאון או מטופלים אחרים, הסובלים גם הם מאותה תופעה. כך או כך, מדובר על טיפול ממושך ועל הצורך בקבלת מענה מקצועי, מצדו של העוסק בתחום המוסמך לכך.

לסובלים מדיכאון כרוני מומלץ להקפיד, כחלק בלתי נפרד מהטיפול בהפרעה, על אורח חיים בריא. לעסוק בפעילות גופנית, לצרוך מזונות המספקים לגוף את כל הוויטמינים והמינרלים שלהם הוא זקוק וגם לשלב, ביום יום, פעילויות מהנות ומרגיעות, כמו מדיטציה למשל, יוגה ועוד. התייחסות לסימפטומים ופנייה לגורם מקצועי מוקדם ככל שניתן יכולות לסייע בהתמודדות עם הדיכאון וכל המשתמש מכך.