טיפול טבעי בחרדה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול טבעי בחרדההפרעות חרדה הן קבוצה של הפרעות המתאפיינות בתחושה של פחד ללא סיבה ריאלית ואובייקטיבית לתחושה זו. החרדה יכולה להתעורר כתוצאה מחשיפה לאובייקט מסוים (פוביה), חשיפה חברתית, כתוצאה מזיכרונות שונים או להוות מעין תחושה קיימת וקבועה המלווה את הפרט בחייו כל הזמן (חרדה מוכללת).

הביטוי של החרדה הוא קודם כל ברמה הרגשית, מעין תחושה של פחד שאי אפשר לעצור אותו ואי אפשר להתמודד איתו. לא אחת התחושה הזו מלווה גם בתחושות של דיספוריה או דיכאון. החרדה מתבטאת גם באופן גופני, בין אם בהתקפי פאניקה של ממש (הכוללים עליה בדופק, הזעה, רעד, בחילות וסחרחורת, תחושה כללית שהולכים למות או להשתגע), ובין אם בתחושות גופניות חלשות יותר אך קבועות ומגבילות.

השדה הפסיכיאטרי מציע מגוון טיפולים בחרדה, החל בתרופות קבועות נוגדות חרדה, וכלה בתרופות SOS להתמודדות עם עליה פתאומית וחדה ברמת החרדה. גם בשדה הפסיכולוגי ישנם מגוון של טיפולים – החל טיפולים דינאמיים ארוכי טווח שמטרתם לחשוף את מקורות החרדה ולעבד אותם, דרך טיפולים קצרי טווח וממוקדי  מטרה כמו הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), וכלה בטיפולים ספציפיים כמו ביופידבק או EMDR.

להלן נסקור את השיטות המוצעות על ידי הקבוצה המכונה עדיין "טבעית" או "אלטרנטיבית", למרות שסוג זה של טיפולים הפך מזמן לטיפולים מקובלים ונפוצים, בין אם כהתערבות בלעדית במקרים של חרדה, ובין אם כתמיכה וליווי לטיפולים ה"קונבנציונאליים" המוכרים יותר:

1. שינויים תזונתיים

ידוע שבמצב של חרדה ישנם שינויים באיזון החומרים השונים הקיימים במערכות הגוף בכלל ובמח בפרט. התרופות הפסיכיאטריות פועלות על העלאת החומרים החשובים לאיזון והרגעה במח. גם שינויים תזונתיים יכולים להועיל בשחרור חומרים מרגיעים למערכות הגוף.

פחמימות מלאות, ובעיקר שיבולת שועל עשויים להיות בעלי השפעה מרגיעה. בנוסף, הפחמימות המלאות מכילות ויטמין B והן משביעות ולכן מרגיעות את הגוף, מאפשרות שינה טובה יותר, ובזמן השינה הרגועה עשויים להעלות את רמת הסרטונין במח, פעילות שגם תרופות נוגדות חרדה מנסות לעשות.

ירקות ירוקים כמו ברוקולי, חסה וסלרי משפיעים גם הם על מערכת העצבים, ומחקרים מראים שגם בסברס יש חומר העוזר להרגעה. לאומגה 3 (חומצת שומן הנמצאת במאכלים המכילים שומנים בלתי רוויים, ובעיקר בדגים) יש השפעה מאזנת ומשקמת על מערכת העצבים.

2. תוספי מזון

חלק מהחומרים שצוינו לעיל ניתן להשיג גם בתוספי מזון כמו שמן דגים או שמן פשתן, או בקפסולות. בבתי המרקחת ניתן להשיג גם, ללא מרשם רופא, תרופות הומיאופתיות ותרופות הנשענות על פרחי באך, שמטרתן להרגיע. תכשירים כמו רסקיו או רגיעון מכילים בדרך כלל ויטמין B או B6.

3. צמחים מרגיעים

ישנם צמחים המשמשים כנוגדי חרדה, אותם ניתן לצרוך בעיקר בחליטה של תה. צמחים כגון שיבה, פסיפלורה, כשות וולריאן ידועים כבעלי השפעה מרגיעה ומפחיתה חרדה.

4. טיפולים אלטרנטיביים

בקרב המטפלים עולה ההכרה בכך שכמו שתחושת החרדה חודרת אל הגוף ומשפיעה עליו, כך גם הטיפול חייב לכלול התייחסות למתחים שבגוף. ההשפעה כאן היא דו כיוונית, וגם שחרור של מתח בגוף עשוי להוביל לירידה בתחושה הסובייקטיבית של החרדה.

קיימים בשוק מטפלים המציעים טיפול פסיכותרפויטי, המשלב שיחה עם מגע בנקודות בהן המתח והחרדה נוטים להצטבר. עיסויים שונים עשויים להוריד רמות של חרדה ולשחרר את הגוף והנפש. גם דיקור, שיאצו, הילינג ורייקי עשויים להיות בעלי השפעה מטיבה אצל אנשים הסובלים מהפרעות חרדה.

תופעות לוואי

בעיקרון, לטיפולים טבעיים לא אמורות להיות תופעות לוואי. יחד עם זאת, על המשתמש בהן לשים לב לשינויים פיזיים ורגשיים, ולבדוק את מידת התאמת התכשירים לצרכיו.

יעילות

לטיפולים הטבעיים לטיפול בחרדה רמה טובה של יעילות – עד נקודה מסוימת. אין ספק כי שימוש בתהליכים ותכשירים טבעיים עדיף כקו ראשון לפני פנייה לטיפולים ארוכים ולהתערבויות פסיכיאטריות. יחד עם זאת, כאשר הפרעת החרדה קשה, מגבילה ופוגעת באיכות החיים של הפרט, וכאשר הטיפולים הטבעיים והאלטרנטיביים אינם משפרים מספיק את המצב, חשוב לפנות לגורמים מקצועיים לקבלת טיפול נוסף.

ראו גם:

ההיבט הרגשי והנפשי של יציאה מהארון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן