תרופת פלופנאזין

תרופת פלופנאזיןפלופנאזין הינה תרופה פסיכיאטרית, אנטי פסיכוטית, ממשפחת הפנותיאזינים. היא נחשבת לתרופה חזקה, ונמכרת תחת השם המסחרי פלודקאט.

מתי משתמשים בפלופנאזין?

פלופנאזין היא אחת התרופות הותיקות לטיפול בפסיכוזה (השימוש בה החל בשנות ה-60). בראש ובראשונה היא משמשת לטיפול בסימפטומים חיוביים של מחלת הסכיזופרניה (סימפטומים חיוביים הם כל התופעות שנוספות במחלה על התנהגויות רגילות, כגון מחשבות שווא, הפרעות חשיבה, הלוצינציות ודלוזיות).

פלופנאזין משמשת לטיפול בתופעות של בעיות שיפוט ופגיעה בבוחן המציאות בהפרעות אחרות שאינם סכיזופרניה כגון הפרעות פסיכוטיות, התקפים פסיכוטיים, התקפי מאניה המלווים בתופעות פסיכוטיות, ואפילו דמנציה שמתבטאת בפגיעות דומות.

שימוש נוסף שנעשה בפלופנאזין מחוץ לתחום הפסיכיאטרי הוא כנוגד בחילה והקאה. במקרים קיצוניים משמשת התרופה לטיפול באנשים שסובלים מבחילות והקאות קשות, בעיקר בעקבות טיפולים כימותרפיים או הקרנות נגד מחלת הסרטן (מעניין לציין, שבתחילת הדרך שימשו תרופות מהמשפחה של הפלופנאזין כתרופות וטרינאריות נגד תולעים).

איך פועלת פלופנאזין?

פלופנאזין שייכת לקבוצת התרופות מהדור הראשון לטיפול במצבים פסיכוטיים. למעשה, השימוש בתרופות אלה התחיל למטרות אחרות, ורק ניסוי מקרי הביא לתגלית שהקבוצה יעילה בטיפול בסימפטומים של סכיזופרניה.

המנגנון המדויק של התרופות אינו ברור לחלוטין. ידוע כי פלופנאזין משפיעה על פעילותו של תת-קולטן של הנוירוטרנסמיטור דופאמין. עם זאת, לא לחלוטין ברור מדוע השפעה זו גורמת לשיפור בסימפטומים.

פלופנאזין ניטלת בזריקה שיכולה להשפיע בין שבועיים לשישה שבועות, או בכדורים דרך הפה שיכולים להשפיע בין יממה לשלושה ימים.

יתרונות של פלופנאזין

פלופנאזין אינה תרופה שמרפאת סכיזופרניה (למרבה הצער, עוד לא הומצאה התרופה הזו…), אך היא בהחלט יכולה להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות החיים של החולים.

היתרון העיקרי של הפלופנאזין על פני אנטי פסיכוטיות אחרות היא בהיותה תרופה חזקה, בעלת השפעה ארוכת טווח. בגלל תכונה זו, ניתן לתת את הפלופנאזין בזריקה שפעולתה ממושכת. זה מתאים בעיקר למטופלים שלא זוכרים לקחת תרופות אחרות על בסיס יומיומי, והם יכולים להגיע מידי מספר ימים למרפאות על מנת לקבל את הזריקה. עם זאת, יש אפשרות לקחת פלופנאזין גם בכדורים דרך הפה.

יתרון נוסף של הפלופנאזין היא שאין סיכון גבוהה לפתח תלות בתרופה, כך שבמקרה הצורך ניתן להפסיק את נטילתה ללא קשיים מיוחדים (כמובן, על פי הוראת רופא ובאופן הדרגתי).

תופעות לוואי של התרופה

חסרונותיה של הפלופנאזין כרוכות בעיקר בתופעות הלוואי שלה, שעלולות להיות קשות ופוגעות באיכות החיים. תמיד יש לערוך שיקולים משותפים בין הרופא המטפל והמטופל לגבי יעילותה של התרופה בהפחתת הסימפטומים, לעומת הסבל הנגרם מתופעות הלוואי, וכך להחליט האם שווה להמשיך את הטיפול, או שכדאי למצוא תרופה חלופית. בהקשר זה חשוב לציין גם שפלופנאזין היא תרופה בעלת סיכון בינוני בצריכת יתר, ויש לתת גם על כך את הדעת בהתאמתה למטופל.

תופעות הלוואי הנפוצות של פלופנאזין כוללות התקשות של השרירים ותנועות בלתי רצוניות בגפיים ובפנים. תופעה זו נקראת פרקינסוניזם, משום שהיא דומה לתופעות המופיעות במחלת הפרקינסון. עם זאת, התופעה חולפת כאשר מפסיקים את השימוש בתרופה, וניתן למתנה על ידי התאמה מדויקת של המינון. תופעות נוספות הן פגיעה בכבד והופעה של צהבת, וכן פגיעה בתפקוד המיני.

התרופה לא מומלצת לשימוש בזמן הריון או הנקה, ובדרך כלל לא נעשה בה שימוש בטיפול בילדים. חולי לב, אפילפסיה, בעיות בבלוטת התריס, מחלות כבד וכליות צריכים לדווח לרופא לפני תחילת השימוש בתרופה.

מכיוון שהתרופה מטשטשת מומלץ לא לנהוג. חשוב לערוך באופן שיגרתי בדיקות של תפקודי כבד, בדיקות דם ובדיקות עיניים בזמן נטילת התרופה.