כל המידע על תרופת הלופרידול

כל המידע על תרופת הלופרידולהלופרידול הינה תרופה אנטי פסיכוטית, אשר מנסה לטפל בתסמיני ההפרעה הפסיכוטית. תרופה זו לא נועדה לרפא את המטופל, אלא לשלוט בתסמינים אשר מפריעים לחיים תקינים ובריאים. יש לשים לב שהלופרידול עלול לגרום לנימנום, כך שהאינטראקציה עם תרופות פסיכיאטריות אחרות עלול להיות משמעותי, כמו גם פעולות אשר דורשות ריכוז מסוים כמו נהיגה.

מנגנון הפעולה של הלפרידול לא ידוע עד סופו, אולם הוא מפריע ומשבש את השפעות הנוירוטרנסמיטורים במוח. נוירוטרנסמיטורים אלה הינם שליחים כימיים עצביים אשר יוצרים ומתקשרים אחד עם השני. לחסימת הקולטנים לנוירוטרנסמיטורים (במיוחד דופמין וסרוטנין), ישנה השפעה מרגיעה.

לאילו מחלות ומצבים בבריאות הנפש מטפלת התרופה?

תרופת הלופרידול משמשת לטיפול בהפרעות פסיכוטיות, כאשר קיים חשש שהמטופל אינו יכול להבדיל בין מציאות ובדיון. הלופרידול משמש גם לשלוט בטיקים מוטוריים (חזרה על תנועות גוף מסוימות) או מילוליים בקרב ילדים ומבוגרים אשר סובלים מתסמונת טורט.

הלופרידול עשוי גם לטפל בבעיות התנהגותיות חריפות כמו אגרסיביות, היפראקטיביות (רק במצבים בהם תרופות אחרות לא הצליחו לטפל או שהן לא יכולות להינתן).

כמו כן, לפעמים הלופרידול ניתן ומשמש במצבים של בלבול וקושי חשיבה והבנה הנגרמת עקב מחלה פיזית או נפשית חמורה. אולם טיפול זה יהיה בדרך כלל במסגרת אישפוז בבי החולים. למצבים אחרים, יש להיוועץ עם הרופא המטפל. בכל מקרה תרופה זו תינתן באופן זהיר ביותר למבוגרים מחשש לדמנציה שאינה מאובחנת.

כיצד משתמשים בתרופה?

בדרך כלל התרופה ניתנת פעמיים עד שלוש פעמים ביום, בצורת כדורים (למרות שהיא קיימת לשימוש גם בזריקה תוף שרירית והזרקה תוך ורידית). יש להקפיד על המינונים שניתנו, ולא לקחת שתי מנות בזו אחר זו. אסור להשתמש בתרופה זו אם קיימת אלרגיה לאחד מהמרכיבים. כמו כן, אין להשתמש בה אם האדם נמצא בתרדמת, יש לו פרקינסון, או שהוא נמצא בדיכאון חמור. גם במקרים בהם ישנה ספירה נמוכה של נויטרופילים (תאי דם לבנים) אין ליטול תרופה זו. בכל מקרה, הלופרידול ניתן רק במרשם רופא, ובאופן אישי וספציפי. אין להעביר את התרופה לאדם אחר או להניחה באופן שיהיה נגיש לילדים קטנים.

תופעות הלוואי של הלופרידול

בדומה לתרופות אחרות, גם הלופרידול עלול לגרום לתופעות לוואי. תופעות לוואי קלות עלולות לכלול: עצירות, שילשול, סחרחורת, פה יבש, כאב ראש, אובדן תיאבון, בחילה, אי שקט, כאב בטן, בעיות שינה ועוד.

תופעות לוואי חמורות יותר יכללו: תגובות אלרגיות קשות (פריחה, גירוד, קשיי נשימה, לחץ בחזה, נפיחות בפה, בפנים, בשפתיים או בלשון; ראייה מטושטשת, כאב בחזה, בלבול, שתן כהה או ירידה ביכולת מתן שתן, צמרמורות; התייבשות; קושי לדבר או לבלוע; ריור, הזעה מופרזת או חריגה ועד התעלפות, דופק לא סדיר ותנועות שרירים בלתי מבוקרות. בכל מקרה של הופעת התסמינים, יש לפנות לרופא בהקדם האפשרי.

יתרונות וחסרונות של השימוש בהלופרידול

להלופרידול ישנם יתרונות רבים, כך שהיא עשויה לסייע לחשוב בצורה ברורה יותר, להרגיש פחות עצבני, ולפעול באופן מעשי ותפקודי בחיי היומיום. תרופה זו עשויה אף למנוע התאבדות בקרב אנשים אשר נמצאים בסיכון לפגוע בעצמם. היא מקטינה את התוקפנות ואת הרצון לפגוע באחרים, ומפחיתה מחשבות שליליות.

עם זאת, מחקרים הראו כי אנשים מבוגרים עם דמנציה (הפרעת מוח המשפיעה על היכולת לזכור, לחשוב בבירור, לתקשר, ולבצע פעילויות יומיומיות, ועלולה לגרום לשינויים במצב הרוח והאישיות), אשר נוטלים תרופות אנטי-פסיכוטיות (תרופות למחלת נפש) כמו הלופרידול נמצאים בסיכון למוות במהלך הטיפול. ולכן תרופה זו אינה מאושרת על ידי ה FDA לטיפול בבעיות התנהגות אצל מבוגרים אשר חווים גם דמנציה.