האם מותר ליטול תרופות פסיכיאטריות בהנקה?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נטילת תרופות פסיכיאטריות בהנקהבימינו כל אישה הרה מודעת לכך שלמרות שההיריון הוא לא מחלה בשום צורה או אופן, עדיין עליה להימנע מצריכה של מזונות מסוימים, מאלכוהול ומעישון וזאת על מנת שלא לפגוע בבריאותו של העובר.

עם זאת, נשים רבות לא מודעות לכך שגם במהלך ההנקה חשוב להימנע משימוש בתרופות מסוימות, שכן חלק מהתרופות יכולות לעבור למחזור הדם של התינוק דרך חלב האם ממנו ניזון התינוק בחודשי חייו הראשונים.

חשוב לציין שלמרות שבמהלך ההריון המעבר בין החומרים שנמצאים בגוף האם לגוף העובר חופשי יותר ולפיכך, ההקפדה צריכה להיות חמורה יותר, עדיין גם בחלב האם עלולות להישאר עקבות של חומרים מסוימים ועל כן אין להקל ראש בנושא. לרוע המזל, ישנן נשים רבות המאמינות שההנחיות להימנעות מצריכה של חומרים מסוימים רלוונטית רק עבור תקופת ההתפתחות התוך רחמית ולא עבור תקופת ההנקה.

החלפת התרופות שנלקחו בהיריון במהלך ההנקה

בדרך כלל במצבים שבהם האם עושה שימוש במספר תרופות שהצליחו לאזן אותה בצורה טובה במהלך ההריון, לא נהוג להחליף את המינונים ואת סוגי התרופות לאחר הלידה. ברוב המקרים מה שנהוג לעשות זה להנחות את האם לשאוב חלב באופן קבוע על מנת שלא לאבד את יכולת ייצור החלב, אך במידה ומדובר על תרופות שאסורות לשימוש בהנקה, האם מונחה להשמיד את החלב לאחר השאיבה ולא לתת אותו לתינוק.

במהלך השבועות הראשונים לחיי התינוק במצבים מעין אלה נהוג להזין את התינוק באמצעות תחליפי חלב אם ולאחר תקופת הסתגלות מסוימת לשינויים שמתרחשים לאחר הלידה ולאחר ביקורת של הרופא המטפל, ניתן לאחר החלטה משותפת לעבור תרופות המותרות לשימוש במהלך ההנקה.

חשוב להבין כי ההתייחסות הטיפולית ניתנת לכל מטופלת ומטופלת בנפרד בהתאם להעדפות האישיות שלה, מצבה הפסיכיאטרי וסוג התרופות שהיא לוקחת. לפיכך, בכל מקרה ישנה חשיבות עליונה להתייעצות מקיפה עם הרופא המטפל לפני ההחלטה על שינוי של המשטר התרופתי.

שימו לב – כל שינוי דרסטי שאינו מבוצע באופן מקצועי או מבוקר וכל הפסקה של נטילת תרופות פסיכיאטריות ללא פיקוח או מעקב, עלולה להיות בעלת השלכות חמורות על מצבה הנפשי של האם.

כיצד ניתן לדעת אילו תרופות פסיכיאטריות בטוחות לשימוש במהלך ההנקה?

ראשית, חשוב להבין שאין לקחת את הסיכון בשום פנים ואופן. במהלך חודשי החיים הראשונים די בכמות מזערית של חומרים אסורים לשימוש בשביל לגרום לנזקים חמורים ביותר לתינוק. לפיכך, בכל מקרה שהאם הטריה מעוניינת להתחיל לקחת תרופה פסיכיאטרית חדשה ובכל מקרה שבו אישה מעוניינת להמשיך לקחת תרופה פסיכיאטרית מסוימת בזמן ההנקה, עליה לוודא מעבר לכל צל של ספק שהתרופה לא מעמידה את התינוק בסיכון.

על מנת שניתן יהיה ליהנות מביטחון ברמה של מאה אחוז, יש ליצור קשר לפני נטילת התרופה עם המרכזים הטרטולוגים הבאים:

  • הקו הפתוח בבית החולים בלינסון – הקו פעיל בין השעות שמונה בבוקר לשתיים בצהריים וזמין בטלפון מספר 03-9377474 או בטלפון מספר 03-9377473. .
  • הקו הפתוח בבית החולים אסף הרופא – הקו פעיל בין השעות שמונה בבוקר לשתיים בצהריים וזמין בטלפון מספר 08-9779309.
  • הקו הפתוח בבית החולים רמב"ם – הקו פעיל עשרים וארבע שעות ביממה וזמין בטלפון מספר 04-7771900.
  • המרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי הפועל מטעם משרד הבריאות – הקו פעיל בין הימים ראשון לחמישי בטלפון מספר 02-5082825 בין השעות תשע בבוקר לשלוש אחר הצהריים.
  • מרכז ייעוץ תרופות בהריון ובהנקה, בית החולים הדסה ירושלים – המרכז זמין בטלפון מספר  02 -6243663 או בטלפון מספר 02-6243669.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן