הפרעת אישיות היסטריונית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעת אישיות היסטריוניתהפרעות אישיות הן קבוצה של תופעות בהן אופי, תכונותיו או אישיותו של האדם חורגות באופן כזה מהנורמות המקובלות בתרבות בה הוא חי, שיכולת ההסתגלות שלו לחיים, ליצירת קשרים חברתיים ולתפקוד נורמאלי נפגעים בצורה משמעותית.

אנשים הסובלים מהפרעות אישיות חווים מצוקה גדולה (או שקרוביהם חווים מצוקה שכזו), כאשר התחושה היא שמה שגורם למצוקה הזו הן התכונות הבסיסיות ביותר של האדם, האופן בו הוא תופס את העולם, מפרש אותו ומתנהג כלפיו (בניגוד למחלה, בה התחושה היא שמשהו מונע מהאדם לתפקד כמו שהיה רוצה).

הפרעות האישיות מתחלקות לשלוש קבוצות, כשלכל אחת מהן מכנה משותף. הפרעת אישיות היסטריונית שייכת לקבוצה השנייה של ההפרעות (Cluster B), הכוללת הפרעות סוערות וצבעוניות שמתנהלות בעיקרן מול אנשים אחרים, ומתאפיינות בדרכים שונות לקבלת תשומת לב, להאדרת העצמי או לניהול של מערכות יחסים באופן מסוים.

ככל הפרעות האישיות, אישיות היסטריונית מתגבשת בדרך כלל בסביבות גיל ההתבגרות או הבגרות המוקדמת. מדובר בדפוסים רחבים, הכוללים את כל תחומי החיים, ומופיעים ברוב הסיטואציות בהן האדם נתקל. רוב המאובחנים בהפרעת אישיות היסטריונית הן נשים, למרות שישנם גם גברים הסובלים ממנה.

סימפטומים של הפרעת אישיות היסטריונית

המאפיין העיקרי של הפרעת אישיות היסטריונית הוא חיפוש מתמיד ואינסופי אחר תשומת לב, הנעשה דרך התנהגות פרובוקטיבית וביטוי רגשי בוטה. ההפרעה מתבטאת בלפחות חמישה מבין המאפיינים הבאים:

  • האדם אינו מרגיש בנוח בכל סיטואציה בה הוא לא נמצא במרכז תשומת הלב, ולכן הוא עושה כל שביכולתו כדי להגיע למרכז. בדרך כלל החוויה הראשונה במפגש עם אדם בעל אישיות הסיטריונית היא מאדם פתוח מאוד, מעניין ואפילו פתייני. בהמשך ניתן לראות כי מדובר בדפוס קבוע. הם שומרים כל הזמן על רמה גבוהה של דרמה וריגוש, כדי שתשומת הלב לא תוסט מהם. כאשר הם יוצאים מאור הזרקורים החברתי הם מיד ממציאים סיפור או יוצרים סצנה על מנת לקבל בחזרה את תשומת הלב. גם בסיטואציה טיפולית הם עשויים לספר סיפורים דרמטיים, להמציא סימפטומים, והכל- כדי להרגיש שהם המרכז.
  • אינטראקציות עם אנשים אלה מאופיינות בהתנהגות פתיינית ופרובוקטיבית. הם עשויים להתלבש באופן חושפני ולא תואם, רק כדי שיראו אותם וישימו לב אליהם. הם מפלרטטים כי זה יוצר עניין אצל אחרים.
  •  הביטוי הרגשי מאוד בוטה וחשוף, אך אופיו משתנה במהירות, ומתקבל הרושם שצורת ביטוי הרגש יותר משמעותית מהרגש עצמו. הם עשויים לחלוף בסערה בין בכי היסטרי לצחוק גדול, להתקף זעם וכו'.
  • משתמשים באופן קבוע בהופעתם החיצונית על מנת למשוך תשומת לב.
  • סגנון הדיבור שלהם אקספרסיוניסטי ומתאפיין במעט מאוד פרטים.
  • דרמטיים, תיאטרליים באופן קבוע.
  • מושפעים בקלות מרצונותיהם ורמזיהם של אחרים (סוגסטביליים).
  • מייחסים לקשרים בהם הם נמצאים הרבה יותר אינטימיות ומשמעות ממה שהם באמת.

טיפול בהפרעת אישיות היסטריונית

הפרעות אישיות הן הפרעות הדורשות טיפול ממושך ועמוק, משום שמדובר בויתור על מאפיינים בסיסיים של האופי, והחלפתם בתכונות סתגלניות ויעילות יותר. חשוב להבין שמקור ההתנהגות של בעלי האישיות ההיסטריונית הוא דימוי עצמי פגוע, ותחושה של נטישה מוקדמת ברמה עמוקה ופנימית.

הם בעצם עושים הכל כדי לא לשחזר חוויה מוקדמת כלשהי ולהישאר בודדים. הטיפול חייב לשלב בין התערבות פסיכיאטרית שמטרתה להפחית סימפטומים ולאפשר חיים נורמאליים ככל האפשר, יחד עם טיפול פסיכותרפיוטי ארוך ועמוק שמטרתו לענות על הצרכים המוקדמים של האדם, ולאפשר לו גדילה מחודשת ופיתוח דפוסים אישיותיים בריאים יותר.

הטיפול התרופתי, אם קיים כזה, בהפרעת אישיות היסטריונית צריך לענות על מאפיינים רגשיים המאפיינים כל אדם לגופו. באופן כללי, קשה לדעת מהם הרגשות האמיתיים של האדם, משום שהביטוי הרגשי משתנה לעיתים קרובות. לעיתים יש מקום לשימוש בתרופות הרגעה, על מנת "להוריד הילוך" להתנהגות הפרובוקטיבית. פעמים אחרות, ניתן להבחין בבסיס של דיכאון או של חרדה מתחת להתנהגויות, ולטפל בהן בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה (SSRI).

ראו גם:
הפרעות אישיות נרקסיסטיות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן