שילוב בין דיכאון וחרדה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שילוב בין דיכאון וחרדהדיכאון וחרדה הן שתי תופעות פסיכולוגיות נפרדות, אך עם זאת אנו נתקלים פעמים רבות שהן שלובות זו בזו. כאשר אדם סובל מדיכאון, לעיתים הוא עלול להיות חרד בדיוק בשל מצבו הנפשי המדוכדך והקשה. כן גם במצבי חרדה, בעקבותיהם עלול להופיע דיכאון. כיצד השניים משפיעים על המטופל? מהן דרכי הטיפול הקיימות לדיכאון וחרדה? וכיצד לגשת לטיפול המשלב את שתי הבעיות יחד?

טיפול נפשי או פסיכולוגי

אומנם דיכאון וחרדה הן תופעות אשר ניתן לאבחון וטיפול פסיכיאטרי (בנושא הטיפול התרופתי נדון בהמשך), אנו יודעים כיום שלרוב ישנו מרכיב נפשי לצד ההיתכנות למרכיב פיזי. הטיפול התרופתי יכול להקל מאוד על הבעיה, במיוחד אם מזוהה אלמנט בעייתי רפואי אשר ניתן לטפל בו באמצעות תרופות אלו, אך לרוב אין הן יספקו את המענה המקיף והטוב ביותר במצבים של שילוב בין דיכאון וחרדה.

לטיפול אמתי וקונקרטי, יש להיוועץ במטפל מומחה מתחום הנפש והפסיכולוגיה. ישנן שיטות רבות לטיפול, בין אם פסיכולוגיה, CBT או גישה התנהגותית, פסיכואנליזה או טיפול באומנות. עם זאת, ככל שהמצב מורכב יותר יש צורך לגעת בשורש הבעיה, ולטפל במצב דרך התצורה הייחודית של הבעיה הסובייקטיבית האישית של כל מטופל. בעוד טיפול תרופתי יאפשר קיומו של מפגש טיפולי והתקיימות יומיומית, הטיפול הנפשי יאפשר דרכי התמודדות והבנה מעמיקה של הסיטואציה הייחודית לכם.

טיפול תרופתי

ישנן תרופות לטיפול במצבי דיכאון אשר יכולות להקל גם בסימפטומים המקושרים עם חרדה. תרופות מסוג SSRI, אשר פועלות על סרטונין, או תרופות מסוג SNRI, הפועלות על סרטונין ונוראדרנלין, יכולות להיות יעילות. גם תרופות כגון רמרון או בופרופיון יכולות להשפיע לחיוב. עם זאת חשוב לזכור כהשפעת התרופות הללו יכולה לקחת תקופה מסוימת – מספר חודשים או שבועות, לפני שתחוש בהשפעתן בפועל.

עבודה אישית

מאחר והדיכאון והחרדה מאופיינים במצבי התכנסות, משמע צמצום של מרחב הפעולה הנפשי והפיזי של המטופל, התמקדות בכאב ובחוסר יכולת להתמודד, אנו רואים חשיבות גבוהה בעבודה אישית בנוסף לטיפול. כך, למשל, טכניקות של רגיעה כגון נשימות או מדיטציה יכולות להקל מאוד בהתקפי חרדה. ישנן גישות שונות לטכניקות אלו, אך באופן כללי אנו רואים שישנה הקלה רגעית המאפשרת למטופל להתמקד חזרה.

גם אימון אישי כגון ספורט, טאי צ'י, יוגה, ואפילו חדר כושר יכולים להקל מאוד במצבים של דיכאון וחרדה. על ידי פעילות ספורטיבית משתחררים אנדורפינים, כימיקלים אשר גורמים לנו לתחושה טובה. אומנם שוב מדובר בפתרון קוסמטי, לטווח קצר, אך פעולות מסוגים אלו יכולים להקל מאוד על המטופל לאורך תקופת הטיפול, וגם באופן כללי.

הקשר בין חרדה ודיכאון

בשל המורכבות של כל אחת מתופעות אלו בפני עצמה, השילוב של חרדה ודיכאון יחד יכול להוביל לסיטואציות קשות מאוד עבור המטופל. כך, מצבים של חוסר תפקוד המלווים בשיפוטיות עצמית גבוהה יכולים להתאפיין גם בהתקפי חרדה על ההווה, העתיד, ההיתכנות לפתרון או במצבים קיצוניים גם מחשבות קיצוניות אובדניות.

האדם החרד סובל ממתח גבוה, דאגה עצומה, פחד, תחושת איום וסכנה מתעתדת. זאת בשילוב עם תחושות הנפילה, ההתכנסות והצמצום, הפרעות השינה והתיאבון, הפסימיות והאובדנות של המצב הדיכאוני הינו סיטואציה נפשית בעייתית וקשה ביותר. כאשר החרדה והדיכאון משולבים, הטיפול עצמו הופך להיות עדין ורגיש יותר, עם עליות ומורדות לא צפויות לעיתים, וכן מצריך ליווי זהיר וקפדני במצבים אובדניים.

על מנת להגיע למצב בו המטופל מסוגל להתמודד, ישנו תהליך לא פשוט ולעיתים רבות ארוך טווח, המתמקד במיומנויות התמודדות, המצע הרגשי המהווה קרקע לדיכאון והחרדה, וכן החשיבות בטיפול בבעיה מן השורש – מקורה, הסיבות הנפשיות אשר בגינה היא מופיעה, וזיהוי התסמינים השונים המלווים אליה בממד הנפשי. זהו טיפול מורכב, אך חשוב מאין כמוהו במצבים אלו, שכן הם מאופיינים לעיתים בסיכון גבוה הכולל מחיר נפשי, וגם פיזי, עצום למטופל וסביבתו.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן