דיכאון אחרי לידה בקרב גברים

מתי כדאי לפנות לפסיכולוג ומתי לפסיכיאטר?

דיכאון אחרי לידה בקרב גבריםדיכאון אחרי לידה הוא תופעה אשר יכולה לקרות בהדרגה או באופן פתאומי. הוא עשוי להיות מתון יחסית או לפגוע באופן קשה מאוד. בשנים האחרונות, תופעת הדיכאון לאחר לידה בקרב גברים, הפכה היות מוכרת. התופעה מכונה גם 'דיכאון אבהי', והיא מושפעת מחששות שונים.

מה גורם לדיכאון לאחר לידה בקרב אבות?

לא קיימת תשובה אחת לשאלה מדוע חלק מהאבות מושפעים מדיכאון לאחר לידה ואילו אחרים אינם מושפעים מכך. באופן כללי, דיכאון מופעל באמצעות אירועים רגשיים ומלחיצים, ולידת תינוק עשויה להיות חוויה מבלבלת ומאתגרת. הלחצים המוגברים של האבהות, לצד האחריות הנלווית, הלחצים הכלכליים והשינויים באורח החיים, כמו גם השינויים במערכות היחסים, בשילוב עם חוסר שינה ועומס העבודה בבית, עלולים לפגוע ברווחה הנפשית של האבות.

קיימים מספר גורמים אשר משפיעים באופן משמעותי על אבות הסובלים מדיכאון לאחר לידה:

יחסי זוגיות מתוחים – אבות נוטים יותר לחוות דיכאון לאחר הלידה, אם מערכת היחסים עם בת הזוג שלהם הייתה מתוחה גם לאורך כל ההריון.

גיל – אבות צעירים נוטים יותר לחוות תופעות של חרדה ודיכאון בעקבות לידת התינוק.

ההיבט הכלכלי – אבות אשר הכנסתם נמוכה, פגיעים במיוחד לדיכאון לאחר הלידה.

אישיות וגורמים חברתיים – אישיות האב, גורמים חברתיים, היסטוריה משפחתית והיסטוריה של בריאות נפשית בעבר, עשויים אף הם להשפיע על הסיכוי לפתח דיכאון.

תסמינים נפוצים

התסמינים הנפוצים של דיכאון לאחר לידה בקרב אבות, הם מגוונים ומשתנים, אך קריטיים לשם אבחון התופעה.

• עצב, ייאוש ומצב רוח דיכאוני.
  • אובדן עניין בעבודה, תחביבים או מין.
  • ירידה משמעותית במשקל, או השמנה משמעותית.
  • בעיות שינה או שינה מרובה מידי.
  • תחושות חוסר מנוחה וחוסר יכולת לשבת בשקט או להירגע.
  • עייפות מתמדת, אובדן האנרגיה.
  • תחושות חוסר ערך עצמי או אשמה.
  • ריכוז וקושי בקבלת החלטות, או אימוץ החלטות לקויות.
  • מחשבות חוזרות על מוות או התאבדות (במקרים קיצוניים).
  • כעס מוגבר וסכסוך עם אחרים.
  • שימוש מוגבר באלכוהול או שימוש לרעה בתרופות מרשם.
  • תסכול או עצבנות.
  • בידוד מהמשפחה והחברים.
  • אימפולסיביות ונטילת סיכונים דוגמת נהיגה פרועה ויחסי מין מחוץ לנישואין.
  • תלונות מרובות על בעיות פיסיות דוגמת כאבי ראש, בעיות עיכול או כאבים.
  • בעיות בריכוז ובמוטיבציה.
  • חששות מוגברים אודות התפוקה בעבודה, התפקוד בבית או בלימודים.
  • קונפליקטים אישיים הנובעים מהרעיונות לגבי הדרך בה גבר צריך להתנהג, וההתנהגות הנוכחית.

אבחון של דיכאון לאחר לידה בגברים

על מנת לאבחן דיכאון לאחר לידה בקרב גברים, על הגבר לחוות חמש או יותר מהתסמינים, כלל מצב רוח דיכאוני או איבוד עניין בנעשה סביבו, על פני תקופה של שבועיים. תסמינים אלו חייבים אף לגרום למצוקה משמעותית ולהפריע להתנהגות החברתית, עבודתו או תפקודו בלימודים ובבית.

אחת הבעיות הנפוצות של אבחון דיכאון בקרב גברים היא שגברים בדרך כלל אינם מכירים בתחושות עצב, חוסר תקווה או אשמה, ולכן רופאים מסתייעים בעיקר בהפגנת התסמינים על מנת לבצע את האבחון.

טיפול והמלצות

הדבר החשוב ביותר אותו יש להבין לגבי תסמיני דיכאון לאחר לידה בקרב גברים, הוא שהתופעה ברת טיפול ואין צורך להמשיך ולסבול. למרות שהתופעה רצינית ביותר, ולעיתים אף מסכנת חיים, דיכאון הוא מצב ממנו ניתן להתאושש.

קיימות מגוון גישות ושיטות לטיפול אשר עשויות לסייע בהתמודדות עם דיכאון לאחר לידה בקרב גברים.

טיפול עצמי

• זיהוי תחושות הדיכאון או מצב רוח הירוד בעקבות הלידה.
  • הקדשת זמן איכות עצמי, מחוץ לעבודה ולמשפחה.
  • תקשורת עם בת הזוג, בני המשפחה והחברים אודות התחושות.
  • התמקדות בהיבטים המהנים של ההורות.
  • ניסיון לשמור על תחביבים חשובים או אירועים חברתיים.
  • חשוב להימנע משיטות התמודדות שליליות, דוגמת שתייה מופרזת או שעות עבודה קשות מידי והתרחקות מהבית.
  • טיפול וייעוץ פסיכולוגי או הסתייעות באיש מקצוע אחר, עשוי לסייע במקרה שהשיטות לטיפול עצמי אינן מספיקות.

טיפול תרופתי

במקרים מסוימים, יתכן שיידרש טיפול רפואי תרופתי להתמודדות הגברים עם הדיכאון לאחר לידה, אך על הרופא לספק את כל המידע הדרוש על מנת לוודא שהבחירה בטיפול תרופתי היא אכן הגישה הנכונה, היות וכל אדם מגיב אחרת לשיטות טיפול מסוימות.

טיפול קבוצתי

ההכרה בהשפעה העצומה של לידת תינוק חדש על אבות היא חשובה ומהותית. הורות היא התמודדות מאתגרת, אשר עשויה להיות מטופלת באופן מרגיע ומספק באמצעות השתתפות בקורסי הכנה לידה וכל תמיכה אחרת של טרום לידה ולאחר הלידה. אבות עשויים אף להסתייע בשיחות עם אבות אחרים ולקבל תמיכה וייעוץ בהתמודדות עם ההורות. כמו כן, האב יכול לקחת חלק בטיפול קבוצתי לסובלים מדיכאון.

בדיוק כפי שאדם לא היה ממשיך ללכת לנצח עם קרסול שבור, כך אין הכרח לסבול מדיכאון. יש לקבל את הטיפול המתאים.