איך מחליפים טיפול תרופתי של כדורים פסיכיאטריים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

איך מחליפים טיפול תרופתי של כדורים פסיכיאטריים?רבים, הסובלים מבעיות נפשיות שונות, נוטלים תרופות פסיכיאטריות, שנועדו לאזן את רמות ההורמונים בדם, שפעמים רבות, חוסר איזונן הוא זה הגורם להפרעה הנפשית.

נטילת תרופות פסיכיאטריות נעשית אך ורק לאחר בחינת מצבו של המטופל, הבעיה הנקודתית שממנה הוא סובל וגם עוצמתה ומידת תדירותה. לעיתים מדובר בנטילת תרופה למשך זמן ממושך ולעיתים לתקופה קצרה.

ישנם מצבים המצריכים את החלפתה של התרופה. תופעות לוואי שהופיעו לאחר השימוש בה, השפעתה הפחותה על המטופל וסיבות נוספות. כך או כך, החלפה זו מצריכה התייחסות מיוחדת, ובמיוחד במקרים שבהם מדובר בדיכאון.

השיטה המקובלת להחלפת תרופות פסיכיאטריות

החלפת תרופות פסיכיאטריות שנועדו לטפל בדיכאון יכולה להוביל לשורה של סימפטומים, לשורה של תגובות בין תרופתיות. הדבר קורה עד להשפעתה של התרופה החדשה ורכיביה השונים על המטופל.

הצלבה בין שתי התרופות (הישנה והחדשה), תוך הפחתת התרופה הישנה נחשבת כיום לשיטת ההחלפה המקובלת ביותר, וגם זו שמאפשרת למטופל לעבור את התהליך בשלום וללא סימפטומים נלווים.

שיטה זו כוללת הפחתת התרופה הישנה באופן הדרגתי, למשך תקופה של שבועיים ולעיתים למשך תקופה ארוכה יותר. ברגע הפסקת התרופה, מתחילים ליטול את התרופה החדשה באופן  הדרגתי ובמשך אותה תקופה של שבועיים או יותר (כפי שהדבר נעשה בעת הפחתת מנינוה של התקופה הישנה). ממשיכים בכך עד שמגיעים אל המינון הרצוי תוך בחינת מידת השפעתה של התרופה.

מתי נדרש להחליף תרופות פסיכיאטריות?

החלפה בין תרופות פסיכיאטריות נדרשות במקרים של הופעת תסמינים שונים לאור השימוש בתרופה מסוימת, כאלה העשויים להשפיע באופן משמעותי על התנהלותו של המטופל וגם לפגוע בבריאותו.

החלפה בין תרופות פסיכיאטריות אפשרית גם במידה ומגלים שהתרופה איננה מתאימה למטופל, כלומר, איננה משפיע עליו ומשיגה את התוצאות הרצויות. מכיוון שישנם סוגים שונים של תרופות פסיכיאטריות, כשלכל אחת מהן מרכיבים מסוג אחר ובמינונים שונים, ישנן תרופות המתאימות למטופלים מסוימים, בעוד שאחרות – פחות.

החלפה של תרופות מרכזיות ותופעות לוואי אפשריות

החלפה בין תרופות ממשפחת ה – SSRI נחשבת להחלפה הפשוטה ביותר. מכיוון שלתרופות אלו מנגנוני פעולה זהים לא צפויים תסמיני גמילה בשל הפסקת התרופה הישנה. המינון של התרופה החדשה זהה למינון התרופה הישנה, אך במידה ומופיעה תגובה אלרגית או דמוי אלרגית, מומלץ לשקול מינון מופחת יותר.

החלפה של תרופה ממשפחת SSRI בתרופה מסוג TCA מצריכה התייחסות מיוחדת, שכן שילוב בין השתיים יכול לגרום לרעילות. ולכן, יש להתחיל בהפסקה הדרגתית של תרופת ה – SSRI ובמקביל במתן מינון נמוך של תרופת ה – TCA.

החלפה בין תרופת Duloxetine לתרופה נוגדת דיכאון שאיננה MAOI עשויה לגרום לתחושת אינו נוחות ולכן מומלץ לבצע את ההחלפה בין שתי התרופה על פני פרק זמן של שבועיים עד שלושה. החלפה בין תרופת Duloxetine לתרופת Vanlafaxine יכולה להיעשות באופן מיידי שכן לתרופות מאפיינים דומים.

החלפה של תרופת MAOI עם כל תרופה נוגדת דיכאון אחרת יכולה להוביל ליתר לחץ דם. ולכן, יש להמתין במשך תקופה של שבועיים מרגע הפסקת נטילת MAOI ועד נטילת תרופה נוגדת דיכאון אחרת, כמו: SSRI, TCA, Ramotiv או Mirtazapine.

חשוב לדעת!

החלפה של טיפול פסיכיאטרי, ובמיוחד טיפול נוגד דיכאון, מצריך התייחסות מיוחדת. מכיוון שישנם סוגים שונים תרופות שלכל אחת מהן רכיבים אחרים והשפעות אחרות, במרבית המקרים, כשמדובר בתרופות פסיכיאטריות ממשפחות שונות, נדרשת החלפה הדרגתית למשך תקופת זמן של מספר שבועות. במידה והדבר לא נעשה באופן זה, עשוי המטופל לסבול מתופעות לוואי שונות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן