תופעות הלוואי של כדורים פסיכיאטריים

רשימת כל תופעות הלוואי של כדורים פסיכיאטרייםכדורים פסיכיאטריים הם כדורים שמשמשים אנשים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות. תפקידם של הכדורים הוא לא לרפא את הסובלים מההפרעות השונות, אלא לאפשר להם להתמודד עם התסמינים השונים וליהנות מאיכות חיים הקרובה לנורמה במידת האפשר. בין היתר, כיום ניתן לקבל כדורים פסיכיאטריים לטיפול בהפרעות חרדה, לטיפול בדיכאון, בהפרעות פסיכוטיות, בהפרעות קשב וריכוז ועוד.

בדומה לכדורים שמשמשים לטיפול בסוגים שונים של מחלות, גם התרופות הפסיכיאטריות אינן חפות מתופעות לוואי. עם זאת, למרות שהתופעות השכיחות ידועות למומחים בתחום, הרי שלא ניתן לצפות מראש כיצד התרופה תשפיע על הנוטלים אותה. הדבר נכון הן עבור ההשפעות הרצויות של התרופות השונות והן עבור תופעות הלוואי השליליות.

זוהי הסיבה לכך שבכל מקרה שבו אדם נוטל תרופה פסיכיאטרית, עליו להיות במעקב צמוד של פסיכיאטר. במאמר שלפניכם נפרט אודות תופעות הלוואי שעשויות להתעורר בעקבות נטילה של כדורים פסיכיאטריים שונים.

תופעות לוואי של כדורים פסיכיאטריים שמשמשים לטיפול בסכיזופרניה

הכדורים המשמשים לטיפול בסכיזופרניה הם כדורים כגון: זיפרקסה, ריספרדל, סרוקוול ועוד רבים אחרים. התופעות השכיחות ביותר של השימוש בכדורים אלה כוללות ישנוניות, ראייה מעורפלת, סחרחורות, רגישות מוגברת לשמש, האצה של הדופק ועוד. רוב התופעות הנ"ל נעלמות גם ללא טיפול תוך מספר ימים לאחר התחלת הטיפול.

בנוסף לכך, תיתכנה תופעות חמורות יותר כמו למשל השמנת יתר שמתרחשת בעקבות האטת קצב חילוף החומרים, עלייה ברמת הכולסטרול בדם, התפתחות של מחלת הסוכרת, עוויתות לא רצוניות בשרירי השלד ונוקשות שרירים.

תופעות הלוואי של כדורים פסיכיאטריים המשמשים לטיפול בדיכאון

הכדורים שמשמשים לטיפול בדיכאון הם לרוב כדורים ממשפחת ה- SSRI. מדובר על כדורים שפועלים על ידי השפעה ישירה על מוליכים עצביים כגון: דופמין, נוראפינפרין או סרוטונין. תופעות הלוואי השכיחות של השימוש בכדורים אלו כוללות בחילות, בעיות שינה, כאבי ראש, עצירות, בעיות שונות בתפקוד המיני, עצבנות, ישנוניות וראייה מעורפלת. כמו כן, במידה והמטופל סובל מנטיות אובדניות, ישנו סיכוי מסוים להגברת הנטיות האובדניות בדגש על ילדים ובני נוער.

תופעות הלוואי של כדורים פסיכיאטריים שמשמשים לטיפול בהפרעות חרדה

הכדורים המשמשים לטיפול בהפרעות חרדה כוללים חוסמי ביטא, נוגדי חרדה דוגמת זנקס וקלונקס, נוגדי דיכאון ועוד. תופעות הלוואי השכיחות שמקושרות לשימוש בכדורים אלה הן סיוטים, בלבול, כאבי ראש, עייפות כרונית, חולשה, עצבנות ועוד. כמו כן, פוטנציאל ההתמכרות של הכדורים שמיועדים לטפל בהפרעות חרדה נחשב לגבוה יחסית לכדורים משאר המשפחות.

תופעות הלוואי של הגמילה מכדורים פסיכיאטריים

בנוסף לתופעות שהוזכרו לעיל, ישנו מגוון רחב ביותר של תופעות לוואי שעשויות להתעורר במהלך הגמילה מהכדורים הפסיכיאטריים והדבר נכון בעיקר עבור תרופות פסיכיאטריות שמשמשות לטיפול בדיכאון.

תסמיני הגמילה מתעוררים בעיקר כאשר מפסיקים ליטול את התרופות בבת אחת ללא הכנה מוקדמת. לפיכך, כאשר ישנו צורך או רצון להיגמל מתרופה פסיכיאטרית חשוב מאוד לבצע את הגמילה תחת פיקוח רפואי צמוד. בדרך כלל, הדרך הנכונה להיגמל מכדור פסיכיאטרי כרוכה בהפחתה הדרגתית מאוד של המינון עד להפסקת הנטילה כליל.

תסמונת גמילה מכדורים פסיכיאטריים ביילודים

הכדורים הפסיכיאטריים עשויים להשפיע לא רק על אלו הנוטלים אותם אלא גם על העובר. במקרים מסוימים בהם האם ההרה נטלה במהלך ההריון תרופות נגד דיכאון, ניתן לראות תסמיני גמילה בתינוק לאחר צאתו לאוויר העולם.

תינוקות שסובלים מתסמיני גמילה צריכים להימצא תחת השגחה צמודה ולעבור סדרה של בדיקות קפדניות. במקרים מסוימים יש להחזיק את התינוק באינקובטור, גם במידה ומשקל הלידה שלו תקין.