חרדה בריאותית – כך תתמודדו עם היפוכונדריה

חרדה בריאותית

כל אחד מאיתנו חרד לבריאותו מפעם לפעם, אולם עבור חלק מהאנשים הפחד מפני מחלות הוא כה משתק, עד שהם נאבקיםחרדה בריאותית להתמודד עם שגרת היומיום שלהם – גם כאשר מצבם הבריאותי תקין. חרדה מסוג זה נחשבת להפרעה נפשית הידועה בשמות 'היפוכונדריה' או חרדה בריאותית.אז מהי חרדת בריאותית? מהם תסמיניה? והאם יש מה לעשות? על כל השאלות הללו נענה בהרחבה במסגרת הכתבה הבאה.

מהי חרדה בריאותית? וכיצד היא משפיעה על תפקוד האדם?

חרדה בריאותית היא כאמור הפרעה נפשית המאופיינת בחרדה מופרזת מפני מחלות ועיסוק כפייתי בנושאים בריאותיים. הסימפטום הבולט של חרדה בריאותית או בשמה הנוסף – היפוכונדריה, הינו דאגה מופרזת של אדם לבריאותו, הבאה לידי ביטוי כחשש מתמשך מפני מחלה חמורה שהוא מאמין כי הוא סובל ממנה, אף שלא אובחנה. אמונתו של האדם המתמודד עם חרדה בריאותית בכך שהוא חולה, עלולה להפוך לגורם שואב אנרגיה, עד כדי התשה נפשית של ממש שעלולה להשפיע בתורה גם על בריאותו הפיזית של אותו אדם.

מה הם הגורמים להתעוררותה של חרדה בריאותית?

הגורמים לחרדה בריאותית הם שונים ומגוונים ועשויים להיות קשורים בין היתר לבעיות בריאות שרירות וקיימות שהדאגה בגינן היא לגיטימית. חרדה בריאותית בדרך כלל מופיעה לראשונה בגיל ההתבגרות. פעמים רבות זה מתרחש על רקע מאורע טראומטי, כגון אובדן של קרוב משפחה למחלה קשה או התמודדות עם בעיה רפואית חמורה באופן אישי. למעלה מ- 60% מן האנשים המתמודדים עם חרדת בריאות סובלים גם מהפרעות נפשיות נוספות, כדוגמת הפרעה טורדנית כפייתית (ובאנגלית – OCD),הפרעת פאניקה או הפרעת דיכאון. עבור מרבית האנשים חרדה בריאותית היא מצב זמני. אולם ישנם מי שהחרדה הבריאותית הופכת לבעיה כרונית ומתמשכת בחייהם. חומרתה של חרדה בריאותית היא תלוית גיל, נטייה אישית לחרדה ודאגנות, וכמות הלחץ עימה אדם מתמודד בחייו.

כיצד חרדה בריאותית באה לידי ביטוי?

אדם החי בחשש מתמיד מפני האפשרות שילקה במחלה קשה, למרות שבבדיקות מעולם לא נמצא אף סממן שמצדיק זאת, עלול להיות מאובחן כמי שלוקה בחרדה בריאותית. אנשים הסובלים מחרדה בריאותית נוטים לבחון את גופם ביסודיות כפייתית, בחיפוש אחר סממנים גופנים שיכולים להעיד על קיומן של מחלות חמורות או חשוכות מרפא.

מה משותף לאנשים הסובלים מחרדה בריאותית?

אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש מציינים שהמאפיין המשותף לאנשים המתמודדים עם היפוכונדריה הוא נטייתם לביקורת עצמית ופרפקציוניזם. אולם מנגד, יש הטוענים דווקא שלאנשים המתמודדים עם חרדה בריאותית פשוט יש סף נמוך יותר לכאב מלרוב האוכלוסיה, ולכן הם מבחינים בשינויים בגופם מוקדם יותר ממרבית האנשים.

מהם התסמינים הנלווים לחרדה בריאותית?

תסמיניה של חרדה בריאותית עשויים להשתנות מאדם לאדם, אך בין הסימפטומים השכיחים של היפוכנודריה ניתן למנות:

• דחף עז לבחון את הגוף באופן חזרתי כדי לאתר תסמינים אפשריים לחולי
  • ביקורים חוזרים ונשנים אצל רופאים או הימנעות מהם מפאת חשש מפני גילוי של מחלה קשה
  • שיח מופרז בנושאי בריאות ותחלואה
  • נטייה להתייחס לתופעות גופניות נורמליות בתור סממנים למחלות קשות או נדירות
  • ביצוע תחקירים ממושכים באתרי אינטרנט לגבי סימפטומים של מחלות
  • נטייה להתייחס לתסמינים קלים של חולי בתור סממן לקיומה של מחלה חמורה יותר
  • הימנעות מתרחישים, מקומות או חברתם של אנשים שעלולים לגרום לאדם לחלות, לתחושתו
  • קושי לסמוך על תוצאות שליליות של בדיקות ואמונה עמוקה של הפרט בקיומה של בעיה בריאותית בלתי מאובחנת בגופו, שאינה ניתנת לאיתור או לריפוי

כך תתמודדו עם חרדה בריאותית

החיים בצילה של חרדה בריאותית עלולים להיות מתישים למדי. למרבה הצער, ישנן סטיגמות שליליות רבות בנוגע להיפוכונדריה, שעמן אנשים הסובלים מחרדה בריאותית נאלצים להתמודד בנוסף למצוקתם הפיזית. עם זאת, חשוב לזכור כי חרדה בריאותית היא לא משהו שצריך להתבייש בו, היות ולא מדובר על בחירה מודעת של האדם הסובל מן הבעיה. לכן במידה ואתם נאבקים בחרדה בריאותית ישנה חשיבות רבה לפנייה לקבלת סיוע מקצועי מפסיכולוג או פסיכיאטר, שיוכלו לעזור לכם להגיע לאיזון מחודש בחייכם ולחיות חיים בריאים יותר, גם ברמה הפיזית וגם במישור הנפשי.