התמכרות לתרופת אוקסיקונטין

התמכרות לתרופת אוקסיקונטיןהאוקסיאונטין משמשת לטיפולים רפואיים המעורבים בהם כאב, אך היא איננה מיועדת להקלה מידית כי אם בעלת אפקט מושהה של שחרור מכאב. מאחר והתרופה משפיעה על מערכת העצבים, בדומה לסמים אופיאטים אחרים כגון אופיום, היא נפוצה בקרב משתמשי הרואין וסמים קשים אחרים.

אוקסיקונטין נחשבת לחזקה במיוחד, אפילו יותר ממורפיום. בתרופה ישנו מרכיב פעיל בשם אוקסיקודון, אשר נפוץ בתרופות לשיכוך כאבים כגון פרקוסט. עם זאת, בתרופה זו המינון גבוה יותר מהנפוץ (עד 40 מ"ג), ועל כן השפעתה כה חזקה. היא מגיעה בתצורת סירופ או טבליות, והיא יכולה להוביל לתופעות לוואי נרחבות. משום כך, יש להשתמש בתרופה באופן זהיר ולשים לב במיוחד להשפעותיה הממכרות.

טיפול באוקסיקונטין

משכך כאבים זה נמכר בבתי המרקחת, אך כמובן שהוא מחייב אבחון ומרשם מרופא או פסיכיאטר טרם השימוש בה. ייעודה הוא שיכוך כאבים במקרים בינוניים וקשים, ואין להשתמש בה במקרים של כאבים נסבלים או קלים. אופייה של התרופה ממכר במיוחד, ולעיתים רבות בטיפול רפואי רגיל אין המטופל מודה להתמכרות והתלות המתפתחת בו. על כן, תרופה זו מחייבת מעקב רפואי קפדני עם הרופא המטפל.

האוקסיקונטין משמשת לטיפול בקרב מבוגרים וילדים, באופנים שונים. באשר למינון:

• מבוגרים – בטבליות כ-10 מ"ג כל 12 שעות, והמינון יכול לעלות בהתאם לעוצמת הכאב במצבים שונים. בתצורת סירופ, בין 5 ל-30 מ"ג ביום, כל 4 שעות, כאשר שוב המינון נקבע על פי עוצמת הכאב.
  • ילדים – בטבליות ישנו איסור לשימוש עד גיל 18, כאשר הסירופ אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 6 שנים. עד גיל 18, המינון המקובל בסירופ הינו בין 0.05-0.15 מ"ג לכל קילו משקל, בהפרש של 4-6 שעות.

בשני המקרים, מבוגרים וילדים, השימוש מותנה באבחון ומרשם רופא, וכן גם המינון לשימוש.

השימוש בתרופה כולל מספר הנחיות כלליות לרבות לבלוע את הטבליות מבלי לשבור או ללעוס אותן (זאת בשל חשש להרעלה במצבים של שחרור מידי של התרופה), תופעות עצירות המחייבות שימוש בתרופות מקלות, בשל העמימות והעייפות שהתרופה גורמת אין לנהוג או להפעיל מכונות בעת השימוש בה, וכן להימנע מתרופות ללא מרשם מבלי להיוועץ ברופא תוך כדי צריכת תרופה זו. כמו כן, לפני טיפול שיניים או ניתוח יש ליידע את הרופא המנתח או המטפל בשימוש בתרופה זו.

תופעות לוואי ואיסור לשימוש

סם זה נחשב לממכר ביותר, ועל כן אין להעלות את המינון מבלי להיוועץ ברופא, וכן להיות במעקב רפואי מתמשך לאורך השימוש בתרופה זו. תופעות לוואי נפוצות בעת שימוש בתרופה יכולות להיות בחילות, הקאות, חולשה ועייפות, סחרחורת, ירידת לחץ דם וכדומה.

ישנה חשיבות לתשומת לב רבה בטיפול באנשים אשר פיתחו רגישות יתר לתרופות אופיאטיות, בעיות אסתמה ונשימה, אי-ספיקת כבד או כליות, וכדומה. במצבים אלו, יש ליידע את הרופא המטפל וכן להיות במעקב בעת השימוש בתרופה.

אוקסיקונטין אינה מיועדת לשימוש בהנקה, הריון, נהיגה והפעלת מכונות כבדות, וכן אסורה שתיית אלכוהול בעת השימוש בתרופה. כמו כן, התרופה אינה מיועדת לילדים מתחת לגיל 6, ועד גיל 18 בסירופ בלבד ועל פי הנחיות הרופא המטפל.

גמילה מאוקסיקונטין

במקרה של התמכרות, אנו נוטים להבדיל בין מצבים בהם ההתמכרות הינה תוצר של שימוש רפואי וללא כוונה תחילה לשימוש בתרופה כפתרון למצב נפשי, לבין מצב בו הסם נלקח ביודעין מתוך מצוקה או צורך של שימוש בסם.

התלות הפיזית בסם הינה גבוהה, זאת בשל השפעתו החזקה בהקלה על כאבים ויצירת מצב בו הגוף מפתח תלות על מנת לשכך כאבים במקום כוח סיבולת ונוגדני כאב. במצב של התמכרות פיזית, תופעות הגמילה יהיו ההפך מהשפעתו של הסם – עוררות, הקאות, הזעה, בחילות, תזזיתיות והתנהגות אימפולסיבית, אי נחת, כאבים חזקים ועמוקים, ועוד.

באשר להתמכרות נפשית, התמונה מורכבת יותר. על מנת לטפל בהתמכרות נפשית יש להיוועץ בבעל מקצוע פסיכולוגי או פסיכיאטרי, אשר מומחה לבעיות התמכרות וגמילה. התלות הנפשית הינה דבר מורכב ביותר לטיפול, והיא מצריכה פיתוח מיומנויות התמודדות, הבנת המניע לשימוש וטיפול בשורש הבעיה, ומלווה פעמים רבות בעבודה אישית עמוקה.