מייצבי מצב רוח

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מייצבי מצב רוח

מייצבי מצב רוחהתרופות הפסיכיאטריות מחולקות באופן גס לקבוצות של השפעה. ישנן תרופות נוגדות דיכאון, תרופות  נגד חרדה ותרופות אנטי- פסיכוטיות. לכן קצת מוזר להיתקל במשפחה של תרופות שמטרתה "לייצב" ולא להתנגד.

למה הכוונה? בתחום הפרעות מצב הרוח, מכירה הפסיכיאטריה בשני מצבים באופן כללי. מצב של דיכאון, ומצב של מאניה. בדיכאון מצב הרוח בשפל, דיספורי, חסר תקווה ומיואש. במאניה, האדם מרגיש באופוריה- הוא יכול הכל, המחשבות רצות מהר, שיקול הדעת יורד.

כל אדם נע במהלך חייו בין תחושות של עצבות לשמחה. אך כאשר הנקודות הללו קיצוניות מידי, וכאשר הן מתחלפות לעיתים קרובות מידי, מדובר בהפרעה דו-קוטבית. בהפרעות אלה, יש צורך בטיפול במייצבי מצב רוח. מטרתם לא לשנות את מצב הרוח הנוכחי, אלא למנוע מעברים חדים ומהירים בין מצבים רגשיים שונים.

מתי משתמשים במייצבי מצב רוח?

מייצבי מצב רוח משמשים בעיקר לטיפול בהפרעה דו קוטבית (מאניה-דיפרסיה) ובציקלותימיה. לחלק מהתרופות יש השפעה בעיקר על צד אחד של ההפרעה (בעיקר מונעות דיכאון, או בעיקר מונעות מאניה), וחלקן משפיעות על שני צידי הקשת. לעיתים, משתמשים במייצבי מצב רוח גם בקרב אנשים הסובלים מדיכאון, משום התרופות הללו מייעלות את ההשפעה של נוגדי הדיכאון במצבים מסוימים.

יש לציין, שרוב האנשים שנוטלים מייצבי מצב רוח, נוטלים במקביל גם נוגדי דיכאון. כך מתקבל מענה לשני הצדדים של מצבי הרוח הקיצוניים בהפרעה הדו-קוטבית.

סוגי תרופות

רב התרופות המייצבות הן תרופות שהומצאו בתור תרופות נוגדות פרכוסים אפילפטיים. מכיוון שהן מרגיעות את הפעילות במח, יש להן השפעה טובה גם על מצבים רגשיים, ובעיקר מאניה.

התרופה הקלאסית והמוכרת ביותר היא הליתיום, שהיא יסוד כימי. לא באמת ברור מה הליתיום עושה, אך היא עוזרת מאוד. תרופות נוספות הן למיקטל, דפלפט, לפוראל, טופירמאט וטרגטול, שהן תרופות נוגדות אפילפסיה.

ישנן גם תרופות ממשפחת האנטי-פסיכוטיות בעלות השפעה של מייצבי מצב רוח, כמו הזיפרקה, סרוקוול, אביליפיי ואסנאפין. ההחלטה על סוג התרופה המתאימה לכל מטופל נעשית על ידי פסיכיאטר, בהתאם למאפייני ההפרעה, סוג המאניה (אם יש או אין מאפיינים פסיכוטיים), ומאפייני הדיכאון.

אופן השימוש בתרופות ויתרונות

כל מייצבי המצב רוח הן תרופות שדורשות מרשם רופא, והשגחה רפואית בעת נטילתן. מכיוון שבדרך כלל מדובר בתרופות שנוטלים לאורך תקופה ארוכה (לעיתים לכל החיים), חשוב לערוך בדיקות סדירות, ולהתאים באופן המיטבי את המינון.

למרות שמייצבי המצב רוח דורשים מעקב ובדיקות, מדובר בתרופות יעילות שיכולות לעשות את ההבדל כולו בחייהם של אנשים הסובלים מהפרעות מצב רוח בכלל והפרעות דו קוטביות בפרט. השימוש בתרופות מאפשר לחלק מהמטופלים לחיות בתוך שגרה נורמאלית, ללא תנודות קיצוניות במצבי הרוח, להחזיק תפקוד תקין, ולחיות באופן נורמטיבי. המחיר של השימוש בתרופות הללו בדרך כלל קטן יחסית לתועלת שהן עשויות להביא.

תופעות לוואי של מייצבי מצב רוח

ליתיום: לליתיום יש נטייה להצטבר בדם, ולכן חשוב מאוד לבצע בדיקות דם תקופתיות. כאשר יש רמה גבוה מידי בדם יכולים להיגרם בחילה, הקאות, שלשולים, רעד בידיים, ותחושה כללית רעה. כאשר התרופה מאוזנת, לא מורגשות בדרך כלל תופעות לוואי.

למיקטל: בנוסף לתופעות דומות לליתיום, כגון בחילות, הקאות ותחושה כללית רעה, ישנה תופעה חריגה של למיקטל שדורשת הפסקה מידית של השימוש בתרופה. התופעה נקראת תסמונת סטיבנס-ג'ונסון, והיא גורמת להופעה של פריחה אדומה ומגרדת על פני העור.

לשאר מייצבי מצב הרוח, ישנן תופעות לוואי התואמות את הקבוצה שממנה נלקחו. לרב, תופעות הלוואי הן קלות, והן חולפות לאחר שהגוף מסתגל לתרופה וכאשר המינון מאוזן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן