מהי קטטוניה?

קטטוניהקטטוניה היא מצב המסומן באמצעות שינויים בפעולת השרירים או פעילות הקשורה למספר רב של מחלות נפשיות ופיסיות חמורות.

קיימות שתי קבוצות שונות של תסמינים אופייניים למצב זה. בקהות חושים קטטונית, אדם חווה הפחתה בתנועה. התרגשות קטטונית, או תנועה מוגזמת, קשורה להתנהגות אלימה המופנית כלפי האדם עצמו או כלפי אחרים. מחלה זו נחשבת לקריטית.

גורמים לקטטוניה

מחקרים מצביעים על העובדה כי מבנה המוח ותפקודו משתנים במצב של קטטוניה. מחלה זו עלולה להיות תופעת לוואי מסוכנת הקשורה לתרופות אנטי פסיכוטיות מסוימות, כגון הלידול. המצב מגיע בפתאומיות.

תסמינים

קטטוניה מגיעה בפתאומיות ומאופיינת בהתקשות שרירים, חום, בלבול והזעה כבדה. בקהות חושים קטטונית, פעילות מוטורית עשויה להיות מופחתת עד לאפס. אנשים עם מצב זה נמנעים מרחצה וטיפוח, יוצרים קשר עין מועט עם אחרים, או שאינם יוצרים קשר עין כלל, עשויים להימנע מדיבור, חווים נוקשות איברים ואינם יוזמים כל התנהגות חברתית.

בהתרגשות קטטונית אדם נמצא במצב היפראקטיבי משמעותי, למרות שנראה כי לפעילותו לא קיימת תכלית. הוא עלול אף להיות אלים כלפי עצמו או כלפי אחרים. במקרים נדירים, יתכן שיהיה צורך בבידוד או ריסון על מנת להבטיח את שלומו של המטופל ושלומם של אחרים.

בין התסמינים הנפוצים ביותר המתבטאים בקטטוניה, ניתן לראות חיקוי מחוות של אחרים, וחזרה כמו תוכי על מילים שנאמרות על ידי אחרים. סימנים ותסמינים אחרים כוללים יציבה בלתי הולמת, עוויות פנים והשמעת קולות של בעלי חיים.

קהות חושים קטטונית מתאפיינת בחוסר תנועה והתנהגות בה אדם עלול להציב עצמו בתנוחות ביזאריות ולעיתים כואבות, במשך פרקי זמן ממושכים. הוא עלול להתייבש וסובל מתת תזונה בשל סירוב לקבלת מזון ונוזלים. במצבים קיצוניים הוא חייב להיות מוזן באמצעות צינורית.

סוגי הפרעות תחת הפרעה זו

ניתן לראות אף תכונות קטטוניה בתסמונת נוירופלטיות ממאירה (MMS), שהיא תגובה נדירה, אך עלולה להיות קטלנית, למספר תרופות המשמשות לטיפול במחלת נפש מורכבת. תסמונת זו נחשבת למצב חירום רפואי, היות ו25% מהמקרים שלא טופלו, גרמו למוות.

קטטוניה עשויה להיות נוכחת אף בקרב אנשים סובלים ממספר מצבים פיסיים ונפשיים אחרים, כגון הרעלת סמים, חבלות ראש, מחלות כלי דם במוח, דלקת קרום המוח, הפרעות מסוימות בחילוף חומרים, דיכאון וסכיזופרניה. היא מזוהה לרוב עם הפרעות במצב הרוח.

אבחון קטטוניה

קטטוניה עשויה להיות מסווגת כמצב פנימי או חיצוני. אם הגורם ניתן לזיהוי, הוא נקבע כחיצוני. אם לא קיים גורם נראה לעין, מבוצעת בדיקה גופנית, בדיקות מעבדה ובדיקת היסטוריה רפואית. האבחון נקבע על בסיס תסמיני תנועה פרטניים. אלו כוללים דרכי הליכה מוזרות כגון הליכה על קצות האצבעות או צעדה טקסית, ורק לעיתים נדירות, דילוגים.

תנועות מוזרות חוזרות ונשנות של האצבעות או כפות הידיים, כמו גם חיקוי הדיבור או תנועות אחרים, עשויות אף הן להצביע על קטטוניה בהווה. לא קיימות בדיקות מעבדה או בדיקות אחרות המשמשות לאבחון מצב זה, אך בדיקות רפואיות ונוירולוגיות נחוצות על מנת לשלול נגעים או הפרעות בסיסיות אשר עלולות לגרום לתסמינים הנצפים.

כיצד מטפלים בקטטוניה?

הטיפול בקטטוניה כולל תרופות כגון בנזודיאזפינים, שהן הטיפול המועדף, ולעיתים רחוקות בלבד כדורי שינה. תרופות אנטי-פסיכוטיות עשויות להתאים במקרים מסוימים, אך לעיתים קרובות הן גורמות להחמרת המצב. טיפול בהלם חשמלי מוכח עבור מטופלים שאינם מגיבים לטיפול תרופתי. אם גישות אלו לא צלחו, הטיפול ינותב לשליטה על תסמיני וסימני המחלה.

מניעת קטטוניה

כיום לא ידועה דרך למניעת קטטוניה, היות והגורם המדויק עדיין לא זוהה. הימנעות משימוש מוגזם בתרופות פסיכיאטריות מסייע למזעור הסיכון לפתח תסמינים דמויי קטטוניה.