תרופת טרזודיל לטיפול בקשיים נפשיים

תרופת טרזודיל לטיפול בקשיים נפשייםטרזודיל, המכונה גם "Trazodone", היא תרופה המוצעת כיום על ידי רופאים פסיכיאטריים לסובלים מדיכאון ומחרדה. התרופה מגיעה בתצורת טבעיות וכדי לקבל אותה נדרש מרשם רופא. היא נמצא בסל הבריאות ושייכת לקבוצת התרופות נוגדות הדיכאון.

לאילו מצבים היא משמשת?

טרזודיל משמשת, כאמור, לסובלים מתופעות פסיכיאטריות כמו דיכאון וחרדה, הנלוות לכך לרוב והיא שייכת לקבוצת התרופות, המתבססות על מעכבי ספיגה חוזרת של סרטונין. תרופה זו מעכבת את ספיגת הסרטונין אל המוח, ובכך מעלה את רמתו, מה שמשפר את מצב הרוח ומפחית את הסימפטומים הנלווים לדיכאון, כמו עצבות, כמו חרדה לרוב וכמו סימפטומים נוספים.

התרופה ניתנת לסובלים ממצבים חריפים מאד של דיכאון, ממצבים של מאניה דיפרסיה, ממצבים של אינסומניה (בעיות שינה) וגם במקרים של הופעת סיוטים בזמן השינה והפרעות שינה נוספות.

התרופה ניתנת גם לסובלים מפיברומיאלגיה, מדלקות פרקים, מלופוס וגם לסובלים מסינדרום המעי הרגיז. תופעות אלו אינן חלק מהתופעות שלהן היא מוצעת באופן רשמי, על פי התווייתה, אך יחד עם זאת רופאים רבים מציעים אותה כטיפול במצבים כאלה.

הרכב התרופה

התרופה מכילה Trazodone HCI,  כחומר פעיל, היא מכילה גם לקטוז ועוד מספר של חומרים שאינם פעילים שכמותם נקבעת בהתאם לטבלייה עצמה (טבלייה של 50 מ"ג או טבליה של 100 מ"ג).

יתרונות וחסרונות בהשוואה לתרופות אחרות

הטרזודיל שייכת, כאמור, לקבוצת תרופות נוגדות דיכאון, יחד עם זאת היא איננה התרופה היחידה המוצעת לסובלים מכך. רופאים רבים מעדיפים לרשום עבור מטופליהם תרופות מסוג אחר, הן בשל תופעות הלוואי של התרופה והן בשל החשש מהתמכרות לה.

מעבר לכך, מדובר בתרופה שאיננה מטפלת במקור הבעיה עצמה (כלומר, בסיבה לדיכאון), אלא נועדה כטיפול בסימפטומים הנלווים לכך.

סיכונים ותופעות לוואי

לטרזודיל נלוות, כאמור, מספר תופעות לוואי, ההופכות אותה לעיתים לתרופה פחות מועדפת על הרופאים. במהלך נטילתה עשויות להופיע תופעות שונות, שחשוב לקחת בחשבון לפני תחילת השימוש בה.

למשל: סחרחורות, עצירויות, יובש בפה, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי גב, רעד או צמרמורת, בעיות בשינה, לחץ דם נמוך, אי שקט, הזיות, חוסר מנוחה ברגליים, עלפון, סיוטי לילה, התכווצויות שרירים וגם תחושות לא רגילות בפה. מסיבה זו ישנה חשיבות רבה בהיוועצות עם רופא לפני תחילת השימוש בה ובחינת אפשרויות נוספות כחלופה.

ישנן מספר תופעות לוואי, המצריכות פנייה מהירה לרופא המטפל. תופעות אלו נחשבות לנדירות יותר אך עשויות להיות מסכנות חיים. למשל: תגובה אלרגית לתרופה, הבאה לידי ביטוי בהתנפחות של השפתיים, הלשון, הפנים, בקושי בנשימה, בפריחה, בהרגשת עילפון, בעוויתות, בנפיחות ברגליים וגם רעד.

תופעות נוספות יכולות להיות כאב גרון, מקרים של חום, צהבת וסימנים לדלקת כמו פצעים בפה למשל. כאבים בחזה, דפיקות לב, קשיות שרירים, פרנויה, אובדן זיכרון, שינויים ברמות הסוכר, הזעה או רעד, מחשבות אובדניות וגם שינויים בתדירות מתן השתן מצריכות פנייה מידית אל הרופא.

התרופה איננה מומלצת למתאוששות מאוטם שריר הלב, שכן יכולה לגרום להפרעות בקצב הלב. בנוסף, היא יכולה גם לגרום למצב של פריאפיזם, כלומר, זקפה מתמשכת כואבת שאיננה קשורה לגירוי המיני.

למי התרופה איננה מתאימה?

הטרזודיל איננה מיועדת לילדים ולמתבגרים מתחת לגיל 18 וחשוב לעקוב היטב אחר מטופלים בני 18 עד 24, הנוטלים את התרופה, שכן אלה עשויים לפתח תופעות לוואי שונות, כמו מחשבות אובדניות, מחשבות עוינות, התנגדות, כעס ואגרסיביות.

התרופה איננה מתאימה לנשים בהריון או לנשים מניקות וגם לא לחלק מהסובלים מהפרעה דו קוטבית, שכן היא עשויה לגרום להם למצב של מאניה.