איקסל

איקסלאיקסל היא תרופה מקבוצת ה-SNRI, שהיא קבוצה חדשה יחסית של תרופות המיועדות במקורן לטיפול בהפרעות מצב רוח וחרדה.

עם זאת, השימוש באיקסל נעשה בעיקר לטיפול בפיברומיאלגיה, שהיא, ככל הנראה, מחלה המשלבת רקע אורגני עם נסיבות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות. השם הגנרי של התרופה הוא מילנציפרן.

מתי משתמשים באיקסל?

איקסל משמשת כיום לטיפול בפיברומיאלגיה- מחלה הגורמת לכאבים לא ספציפיים בכל הגוף, בעיקר בשרירים, ללא מקור שניתן לזהותו בבדיקות הרפואיות המוכרות. לא ברור בדיוק מה המנגנון של האיקסל אשר גורם להקלה בסימפטומים של המחלה, אך חולים רבים מדווחים על ירידה בכאב, ושיפור של יכולות התפקוד הפיזי שלהם.

איך פועלת איקסל?

איקסל היא תרופה ממשפחת ה-SNRI, מעכבי קליטה מחדש של סרטונין ונוראפינפרין. בין התרופות שבמשפחת ה- SNRI יש את ויאפקס וסימבלטה. שני הנוירוטרנסמיטורים הללו, שמעבירים מסרים בין תאי עצב במח, נמצאים ברמה נמוכה במוחם של אנשים הסובלים מהפרעות דיכאון וחרדה.

כאשר הנוירוטרנסמיטורים משתחררים למרווח הסינפטי (הרווח שיש בין שני תאי עצב במח), הם מפורקים על ידי אנזימים, וחלקם מוחזר לתא השולח לצורך "שימוש חוזר". איקסל חוסמת את הרצפטורים (קולטנים) שמחזירים את הסרטונין והנוראפינפרין לתא המקורי, ובכך מעלה את רמתם בסינפסה.

ידוע שהעלאת הריכוז במח משפרת מצבים של דיכאון וחרדה, אך למעשה לא ברור מדוע פעילות זו משפיעה באופן חיובי על סימפטומים של פיברומיאלגיה.

השימוש באיקסל, במרשם רופא כמובן, הוא באמצעות כדורים, אותם נוטלים בדרך כלל פעמים ביום. מומלץ לקחת את הכדור עם אוכל, כי זה מוריד את הסיכויים לכאבי בטן. לאיקסל לוקח מספר שבועות (2-4) עד הגעה להשפעה המירבית שלה, ולכן כדאי להתמיד בנטילתה לאורך זמן.

יתרונות של שימוש באיקסל

פיברומיאלגיה היא מחלה שאין לה מרפא. למעשה, הרופאים לא לגמרי מבינים את התופעה, ועולות שוב ושוב שאלות לגבי הפן הפיזיולוגי לעומת הפן הרגשי-פסיכולוגי הקשורים למחלה. כך, בעוד שאין תרופה למחלה עצמה, וגם אין תרופה פסיכיאטרית המיועדת להפרעה פסיכיאטרית מסוימת שמובילה לסימפטומים, האפשרות היחידה שעומדת בפני החולים היא קבלת טיפול שמפחית את הכאב ומשפר את התפקוד.

למרות שלא ברור מה בדיוק האיקסל עושה לפיברואמיאלגיה, היא מאפשרת לחולים שיפור באיכות החיים שלהם, וירידה ברמת הסבל היומיומי שלהם.

תופעות לוואי

כמו לכל תרופה, גם לאיקסל עשויות להיות תופעות לוואי. מכיוון שלא מדובר בתרופה שהומצאה כדי לטפל בפיברומיאלגיה, והשימוש בה נעשה רק כדי להפחית סימפטומים, עולה החשיבות של הערכה (של המטופל ושל הרופא המטפל) לגבי העלות והתועלת של השימוש בה.

כאשר תופעות הלוואי גורמות לסבל גדול מידי, אין טעם בשימוש בתרופה. עם זאת, חשוב לציין, שאיקסל לא נחשבת לתרופה בעלת ריבוי תופעות לוואי קשות. רב תופעות הלוואי, אם בכלל מופיעות, חולפות מאליהן לאחר זמן קצר.

תופעות הלוואי הקלות והנפוצות יותר כוללות כאב ראש וסחרחורת, בחילה ועצירות, ופגיעה ביכולת להירדם. במקרים חריגים יכולות להופיע תופעות קשות יותר כמו דפיקות לב, פירכוסים, יתר לחץ דם, התקפי חרדה, עלייה באגרסיביות, שינויים במצב הרוח, קוצר נשימה והופעת מחשבות אובדניות. אצל גברים מופיעות לעיתים נדירות בעיות מיניות (אימפוטנציה, קושי בשפיכה וירידה בחשק), או כאבים ונפיחות באשכים.

אסור לקחת איקסל כאשר ישנן הפרעות נפשיות בהיסטוריה (בעיקר הפרעה דו-קוטבית ומחשבות אובדניות), גלאוקומה בעיניים, יתר לחץ דם, מחלות כבד או פגיעות בשלפוחית השתן, ואלרגיות שונות.

כמו כן, התרופה לא מומלצת בהריון ובזמן הנקה. חשוב לספר לרופא המטפל את כל ההיסטוריה הרפואית, המחלות הידועות, ותרופות אחרות שנוטלים באותו זמן, כדי לא לפגוע באיכות הטיפול.

ראו גם:
תרופת סימבלטה