דיכאון לאחר הפלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דיכאון לאחר הפלההפלה יכולה להיות אירוע טראומטי וקשה במיוחד. מעבר לעובדה שהפלה אינה חייבת להתרחש רק במצבים של היריון לא רצוי, גם במצב של הפלה מתוך בחירה ההשלכות הרגשיות-נפשיות יכולות להיות עצומות ורבות תהפוכות.

אין זה מפתיע שבעקבות המצוקה הנפשית יכולה האישה, אך לעיתים גם בן-זוגה, להיכנס למצבים נפשיים קשים כגון דיכאון, חרדות, וכדומה. על כן, במיוחד בעתות קשות אלו, חשוב לספק את התמיכה הנכונה והעזרה המקצועית המתאימה.

הקושי בהפלה והקשר למצוקה נפשית

גם כאשר הפלה נעשית מתוך רצון ובחירה אישית, אין זה אומר כי מדובר בבחירה פשוטה. האובדן הכרוך בתהליך ההפלה הינו סובייקטיבי ומורכב, ואינו קשור בשום צורה לתפיסות אובייקטיביות מוסריות של האם שאלת ההפלה לגיטימית או לא. פעמים רבות, ההפלה כרוכה בתחושות קשות כגון – אכזבה, ייאוש, אשמה, וכדומה. זאת על אחת כמה וכמה כאשר ההפלה מתרחשת באופן בלתי נשלט, בעקבות סיבוכים או מורכבויות הקשורות בהיריון, בריאות האישה, לחצים, או בעיות אחרות אשר לא תמיד ניתן לזהות אותן.

תהא הסיבה אשר תהא, הפלה יכולה להשפיע משמעותית על שני בני הזוג. היא עלולה להוסיף מתחים חדשים למערכת היחסים, אתגרים לא פשוטים להתגברות, והרבה כאב וצער. מסיבות אלו, ועוד רבות אחרות, הפלה יכולה להיות טריגר לדיכאון מינורי או מז'ורי, וכן לבעיות מנטליות שונות הכוללות חרדה, עכבות שונות, ובעיות נוספות.

חשוב להבין כי הפלה יכולה להשפיע על כל אחד מבני הזוג. לעיתים, אף על פי שפחות מדברים על כך, יהא זה הגבר או בן הזוג אשר לא עבר את ההפלה אשר יחוש בדיכאון לאחר ההפלה. בין אם זה מתוך אכזבה אישית המכוונת אליו עצמו, מתחושת אשם, או כל סיבה אחר – הפלה יכולה להיות מאורע טראומטי לבן הזוג לא פחות מאשר לאישה עצמה העוברת הפלה. אין לזלזל בכך, וחשוב להיות קשובים ובתשומת לב לשני בני הזוג, רגשותיהם, והשפעות ההפלה עליהם.

כאשר מופיע דיכאון לאחר הפלה

ספציפית, דיכאון לאחר הפלה הינו תופעה יותר נפוצה מן האחרות. פעמים רבות הדיכאון קשור לרגשות אישיים אשר עולים בעקבות ההפלה, אך לפעמים גם לכאלו אשר היו שם קודם לכן, ועתה מקבלים משמעות עצומה יותר. נטייה לדיכאון הינה גם גורם משמעותי, מאחר ודיכאון יכול להתקשר גם לגורמים גנטיים תורשתיים, או נטייה ביולוגית אחרת.

במצבי דיכאון לאחר הפלה, חשוב לקבל מענה טיפולי הולם. הזנחה לא מועילה, ולהפך היא יכולה להוביל להחמרת הדיכאון ולהתפתחותו לאורך זמן עד לכדי מצבים חמורים ביותר. כאשר הדיכאון מקושר לרגשות אשם, כישלון אישי, אובדן ואף מלנכוליה, המצב יכול להחמיר ולהתפתח על פני תקופה ארוכה. חשוב להיות עם אצבע על הדופק, לא להזניח את התחושות הקשות, ולבחור להתמודד עמן במערכת היחסים וגם באופן אישי פרטני עם בעל מקצוע.

במצבי דיכאון חשוב לפנות לבעל מקצוע מתחום רפואת הנפש אשר מנוסה בהתמודדות עם מצבים דומים. רצוי לפנות לפסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, ולא לחפש פתרונות קסם מידיים. דכאון המקושר להפלה אינו עניין פשוט, ויש להתייחס אליו באופן הולם.

ניתן גם לפנות אל פסיכיאטר, אך לרוב אלו תורמים במיוחד כאשר יש צורך במתן תרופתי. אם הדיכאון הגיע לכדי מצב אשר הוא משתלט על אספקטים נורמטיביים בחיים, אינו מאפשר לבצע פעולות פשוטות, חוסר מוטיבציה לקום בבוקר, רטייה מסיטואציות חברתיות, חוסר תקשורת, איבוד עניין בדברים אשר פעם היו משמעותיים או מהנים עבור הסובל/ת – יש לשקול פנייה לפסיכיאטר.

הפסיכיאטר לרוב יציע טיפול תרופתי הולם, לאחר בדיקות רפואיות אשר מוודאות שאכן יש צורך במתן תרופתי. אך לצד טיפול תרופתי, חשוב גם לפנות לטיפול אישי-נפשי, פסיכולוג או פסיכואנליטיקאי, אשר יוכלו להציע את העזרה והתמיכה מעבר לתרופות והשפעתן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן