השפעתה של ההדחקה על הבריאות הנפשית שלכם

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

 השפעתה של ההדחקה על הבריאות הנפשית שלכםרבים מאתנו שומרים דברים מסוימים בבטן, מחקרים מראים כי להתייחס רק לחיובי ולהתעלם משלילי אינו בהכרח טוב ונכון עבורנו, יתר על כן, אנשים אשר עונים להגדרה של אנשים שמחים לא בהכרח מצליחים בחיים וכי לרגשות שליליים ישנה תרומה לשלמות נפשית. ובכן מה הדחקה באמת עושה לנפש שלנו?

המציאות בה אנו חיים הינה מורכבת ואף לא פשוטה וההדחקה מהווה דרך התמודדות עם קשיים, איומים ובעיות שונות, אמנם אחסון הדאגות אי בתודעה עשויה למנוע כאב באופן זמני אולם ברוב המקרים, מקום האחסון של הדאגות המודחקות מוגבל והן עלולות להתפרץ בחומרה ובבת אחת כך שיהיה קשה להשתלט עליהן.

הדחקה והפרעות נפשיות

מחקרים מראים כי להדחקה עלולה להיות השפעה הרסנית על הנפש שלנו ולטווח ארוך היא מעצימה את התחושות השליליות וכן מובילה להתפתחות של חשיבה אובססיבית. מנגנון ההדחקה נועד לשלוט דחפים אשר הגוף לא מסוגל להתמודד עמם, אולם הדחקה של מצבים טראומתיים או של כעסים ופגיעות עלולים להוות בסיס להתפתחות הפרעות נפשיות. המחקרים מראים כי אנשים אופטימיים לרוב הינם בריאים יותר, אולם גם לאופטימיות יש גבול ואין כלל אשר מוכיח כי ככל שאדם שמח יותר הוא מצליח יותר ובריאותו בהכרח מעולה.

אופטימיות אבל במידה

על פי הפסיכולוג כריסטופר פטרסון מאוניברסיטת מישיגן העומד בראש תנועת "פסיכולוגיה חיובית" יש לעשות הבחנה בין אופטימיות מידתית המתחשבת בעובדות הקיימות במציאות לבין זו אשר אין לה אחיזה במציאות והיא אינה ריאלית, אופטימיות מסוג זה מבוססת על התעלמות מבעיות ועלולה ליצור סיכונים.

הנתונים המחקריים מראים כי אנשים אשר שמחים במידה מתונה מצליחים יותר מבחינה כלכלית לעומת אנשים שמחים באופן מיוחד אשר מראים יכולות בינאישיות גבוהות אך מוצלחים פחות הן מבחינה אינטלקטואלית והן בזו הכלכלית.

קבלה של רגשות שליליים

הנטייה להדחקה חשוב שתהיה במידה סבירה ובבסיסה יש להבין כי רגשות שליליים הם חלק מהחיים ויש להכילם, יתר על כן הם יכולים לשמור עלינו להוביל אותנו למקומות חיוביים. ההתמודדות עם התהליכים הרגשיים המורכבים  עשויה להועיל ולבנות אצלנו תובנות ונקודות מבט חדשות.

שיטות טיפול הפועלות לחיזוק המודעות נמצאו כיעילות להתמודדות עם מצבי חרדה והן אינן מנסות לצמצם את הרגשות השליליים אלא להבין ולקבל אותם. במרכזן של שיטות טיפול אלה עומדת התפיסה כי לא ניתן להימנע לחלוטין מתחושות או רגשות שליליים וכי החיים במהותם כוללים גם קשיים ודילמות, המפתח הוא כיצד להתמודד עמם. הנה שתי דרכים להתמודדות נכונה עם רגשות:

  • חיו את הרגע והתמודדו עם רגשותיכם תוך בחינת הסיבות למה את חשים מה שאתם חשים.
  • קבלו את עצמכם ובדקו האם אתם מבקרים את עצמכם יותר מאשר אתם מרשים לעצמכם לבקר אחרים. במקום להחמיר עם עצמכם אמצו גישה סלחנית יותר והכילו את החולשות שלכם.

אנרגיה ויכולת רגשית

ההדחקה היא מנגנון הגנה נפשי יעיל אשר אמור להגן עלינו, אולם במצבים בהם ההדחקה מועצמת ישנה השקעת אנרגיה נפשית גדולה באחסון התכנים במצבם המודחק וזהו מצב אשר עלול להיות מסוכן משום שניתוקם של חלקים מסוימים מהנפש שלנו מהאני עלול לגרום לפגיעה בשלמות אישיותנו ואף להוביל להיווצרות של מחלות נפש.

השקעת אנרגיה מוגזמת בהדחקה מונעת השקעתה בהתנהגויות אשר בונות אותנו ולכן בטרם אנו נקלעים למצב בו הרגשות המודחקים מתפרצים באופן בלתי נשלט חשוב להתמודד עמם גם ביומיום וגם באותו הרגע בו נתקלנו במצב לא נעים או נפגענו מבחינה רגשית, התחושה הרגעית אמנם לא נעימה אולם נוכל להיבנות ולהתחזק ממנה ולפתח יכולות רגשיות ונפשיות עוצמתיות אשר יתרמו לנו בכל תחומי החיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן