היפנוזה והפרעות אכילה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

היפנוזה והפרעות אכילההפרעות אכילה מהוות בעיה רצינית במדינות העולם המפותחות. המאפיין העיקרי של הסובלים מהפרעות אכילה הוא מחשבות תמידיות על המשקל שלהם. נשים נוטות יותר לסבול מהפרעות אכילה בהשוואה לגברים, למרות שההפרעה גם שכיחה בקרב גברים.

ראשית ייסקרו הסוגים השונים של הפרעות אכילה ובשלב שלאחר מכן יתואר הקשר בין הפרעות האכלה לבין היפנוזה, כלומר היכולת של היפנוזה להוות כלי טיפולי להפרעות אכילה.

להלן פירוט סוגי הפרעות האכילה הרווחות:

אנורקסיה – מתאפיינת באובססיות בנוגע לטקסי אכילה ובחירה במזונות ספציפיים שאותם אוכלים בכמויות קטנות. ההערכה היא שכ-1% מהאנשים בגיל 10-20 סובלים מאנורקסיה.

תסמיני אנורקסיה כוללים:

  • אובדן משקל גוף רציני כתוצאה מחוסר אכילה
  • אובדן המחזור החודשי בקרב נשים ורמה מופחתת של טסטוסטרון בקרב גברים
  • תחושת חולשה
  • עצבנות ודיכאון
  • עור יבש
  • רגישות לפגיעות גופניות

במקרים קיצוניים יכולה אנורקסיה להוביל לבעיות בלב ואף למוות

בולמיה – כ-4% מהאנשים בני 16-25 סובלים מבולמיה. ההפרעה מתאפיינת בפחד תמידי מפני השמנה והשימוש בדרכים לא טבעיות כדי להיפטר מאוכל שנצרך (שהוא לרוב עתיר קלוריות). אנשים הסובלים מבולמיה אוכלים כמויות מוגזמות של אוכל ולאחר מכן מרגישים תחושת אדם על האכילה המוגזמת ומכריחים את עצמם להיפטר מהאוכל.

תסמיני בולמיה כוללים:

  • כאבי בטן
  • תחושת חולשה
  • הפרעות בקבלת המחזור החודשי
  • משטר התעמלות נוקשה
  • בידוד חברתי
  • דיכאון
  • עור יב

בעיות לטווח ארוך של בולמיה כוללות בעיות בכליות, בעיות בהריון ולעיתים מוות.

אכילה מתוך גחמה (Binge-Eating-Disorder) – מתאפיינת באכילה בלתי נשלטת של כמויות גדולות של אוכל ולכן הסובלים מההפרעה עולים באופן דרמטי במשקל.

היפנותרפיה כטיפול בהפרעות אכילה

היפנותרפיה (שהיא סוג של היפנוזה בעלת גוון טיפולי) מוצעת כטיפול יעיל בהפרעות אכילה לצורך זיהוי הגורם שבבסיס הפרעת האכילה וההיבט הרגשי שאינו מטופל. היפנותרפיה מחזקת את הדימוי העצמי ואת רמת הביטחון העצמית על מנת שהאדם יוכל לראות את עצמו באור חיובי יותר ולהתמודד עם מצבים מלחיצים המביאים להתפרצות ההפרעות.

ההיפנותרפיה מסירה מהמטופלים את התחושה שלהם שהם שולטים במצב, תחושה אותה הם חווים באופן תמידי על מנת לפתח את ההפרעה שלהם. הדרך בה הטיפול מתבצע הוא הבאה של המטופל למקום שלו ורגוע באמצעות לימוד של טכניקות הירגעות. לימוד של טכניקות הירגעות גם מאפשר למטופל להעצים את תהליך ההעברה המתבצע בינו ובין המטפל, תהליך שבו המטופל מעביר או משליך כלפי המטפל את רגשות המצוקה שלו, מה שמשמש כשלב חשוב בטיפול בהפרעה.

בקרב אוכלוסית הסובלים מהפרעות אכילה נמצא כי בולמיים נוטים להתהפנט בקלות רבה בהרבה בהשוואה לאנורקסים. במחקר שנערך נמצא שלכ-73% מהנבדקים הבולמיים היתה נטיה להתהפנטות. אנשים שיש להם נטייה להתהפנטות רגישים בצורה קיצונית לשינויים פסיכולוגיים וגופניים. יש להם זיכרון חושי מצוין ויכולת מצוינת להעביר מידע מהזיכרון החושי לזיכרון לטווח קצר.

יכולת זו היא ככל הנראה הסיבה לכך שהם לומדים להיפטר מחרדה ושרגשות עוצמתיים הם בלתי נסבלים עבורם. בנוסף, לבולמיים יש נטייה לחוות דיסוציאציה (ניתוק בין חלקי התודעה), שיכולה להיות משתנה הקשור ליכולתם הטובה להתהפנט. יכולת זו מאפשרת לבולמיים לשמר את דפוסי ההתנהגות שלהם שכן הם לרוב מתביישים מאד בהפרעתם ומסתירים אותה מהסביבה.

הם מודעים היטב לכך שההיפטרות ממזון באמצעות הקאה היא דבר מאד לא מקובל שנתפס באופן שלילי בקרב הסובבים אותם. בולמיים מנסים להשתלב חברתית ולציית לקודים הרצויים בחברה שכן הם מעוניינים לרזות ולצורך ההסוואה של ההפרעה, הם חייבים לתפקד באופן שלא יסגיר את ההפרעה שלהם – לתפקד באופן נורמלי ולהתעלם מהרגשות של החריגות המלווים אותם בהתנהגות הלא שגרתית. מכאן מתפתחת יכולת לחוות דיסוציאציה – לנתק את חלקי התודעה שיש בהם היבטים שליליים ולתפקד כאילו הכל בסדר.

היפנותרפיה מוצעת כשיטה יעילה לטיפול בהפרעות אכילה, כאשר בקרב הסובלים מבולמיה יש רמות הצלחה גבוהות יותר של טיפול זה בהשוואה לסובלים מאנורקסיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן