סקירת טיפול התנהגותי דיאלקטי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

טיפול התנהגותי דיאלקטיטיפול התנהגותי דיאלקטי (DBT) הוא סוג של פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית.

הגישה התפתחה בשנות השמונים המאוחרות במטרה לסייע לטיפול טוב יותר בהפרעת אישיות גבולית. מאז, משמשת השיטה גם לסוגי טיפולים אחרים בהפרעות נפשיות.

גישה קוגניטיבית התנהגותית, דגש על היבטים הפסיכו סוציאליים

התאוריה מאחורי גישה זו היא שאנשים מסוימים נוטים להגיב טוב יותר למצבים אינטנסיביים רגשיים מסוימים, בעיקר למצבים הנוגעים לקשרים רומנטיים, משפחתיים וחברתיים.

תיאוריית טיפול התנהגותי דיאלקטי גורסת כי רמות העוררות של חלק מהאנשים במצבים אלו עשויות להתגבר הרבה יותר מהר מאשר האדם הממוצע המשיג רמה גבוהה יותר של גירוי רגשי, ולוקח לו זמן רב יותר באופן משמעותי לשוב לרמת עוררות בסיסית.

אנשים מאובחנים לעיתים עם תנודות קיצוניות המתבטאות מהפרעת אישיות גבולית המשפיעה על רגשותיהם, רואים את העולם בגווני שחור או לבן, ונראה שהם תמיד קופצים ממשבר אחד למשנהו.

חלק מהאנשים עם תגובות אלו חסרים את ההבנה לגבי שיטות ההתמודדות עם עליות עזות פתאומיות אלו של רגשות. טיפול התנהגותי דיאלקטי מלמד מיומנויות המסייעות במשימה זו.

מאפייני טיפול התנהגותי דיאלקטי

במהלך הטיפול, המטופל לומד היבטי התנהגות חשובים, הכוללים:

גישה שיתופית

דרושה תשומת לב מתמדת ביחסים בין המטפל למטופל. בטיפול התנהגותי דיאלקטי, המטפל מעודד את המטופל לפתור את הבעיות במערכת היחסים שלו. המטופל מתבקש להכין "שיעורי בית" באמצעות ביצוע משחקי תפקידים המלמדים אותו שיטות חדשות למגע עם אחרים, ותרגול מיומנויות כגון הרגעה עצמית במהלך סערה נפשית.

מיומנויות אלו הן חלק חיוני מטיפול התנהגותי דיאלקטי, הנרכשות במפגשים שבועיים, או במסגרת טיפולים קבוצתיים, במהלכם המטופל לומד ליישם את מיומנויות הטיפול.

"אני חייב להיות מושלם"

טיפול התנהגותי דיאלקטי מסייע לזיהוי המחשבות, האמונות וההנחות שהופכות את החיים לסוערים יותר, כגון: "אני חייב להיות מושלם בכל דבר", "אם אני מתרגז, אני אדם נורא".

הטיפול מסייע למטופלים ללמוד שיטות חשיבה שונות ההופכות את החיים לנסבלים יותר: "אני לא צריך להיות מושלם בכל דבר", "כל אחד כועס לפעמים, זהו רגש נורמאלי".

המטפל מסייע למטופל לזהות את נקודות החוזק שלו ובונה את הביטחון העצמי שלו כך שהוא יכול להרגיש טוב יותר עם עצמו ועם חייו.

מרכיבי טיפול התנהגותי דיאלקטי

טיפול זה כרוך בשני מרכיבים עיקריים:

מפגשי פסיכותרפיה שבועיים

המדגישים התנהגות פתרון בעיות שהתעוררו בשבוע האחרון. פציעה עצמית והתנהגויות אובדניות, למשל, מטופלות בעדיפות ראשונה, ולאחריהן מטופלות התנהגויות שעלולות להפריע לתהליך הטיפול. מתקיים דיון אף בנושאים הקשורים לאיכות ושיפור החיים.

טיפולים פרטניים בגישה זו מתמקדים בהפחתת תגובות דחק פוסט טראומטיות, הנובעות מטראומה קודמת בחיים, והתמודדות עם התופעות כך שהמטופל משפר את הכבוד העצמי והדימוי העצמי שלו. במהלך מפגשי הטיפול, המטפל מלמד את המטופל עקרונות שיפור מיומנויות חברתיות בסיסיות רבות.

מפגשי טיפול קבוצתיים

כל מפגש נמשך שעתיים וחצי ומנוהל בראשות מטפל התנהגותי דיאלקטי מיומן. במהלך המפגשים המטופלים לומדים מיומנויות כגון יעילות בינאישית, סובלנות למצוקה, מיומנויות של קבלת המציאות, ויסות רגשות ומיומנויות מודעות עצמית מוגברת.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן