מהי תסמונת אליס בארץ הפלאות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מהי תסמונת אליס בארץ הפלאות?אליס בארץ הפלאות הוא אחד מסיפורי הילדים למבוגרים המפורסמים ביותר בעולם. ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה הופקו על פיו ובהשראתו, ואנקדוטות מהסיפור מוכרות כמעט לכולם (הכובען המטורף, חתול צ'שייר המחייך, מלכת הלבבות, השפן הלבן שמאחר ועוד…).

אחד החלקים המוכרים ביותר בסיפור מופיע בתחילתו. אליס נכנסת למחילת הארנב הלבן, נופלת לעומק האדמה ומוצאת עצמה מול שורת דלתות. על השולחן מופיע מפתח, אך הוא לא מתאים לאף דלת.

פתאום אליס מבחינה בדלת פיצפונת, והמפתח מתאים למנעול. מהעבר השני נראה גן מופלא, אך אליס גדולה ולא יכולה לעבור בדלת. לפתע על השולחן מופיעה עוגה ועליה כתוב "אכלי אותי". אליס אוכלת, והופכת לקטנה. עכשיו היא יכולה לעבור בדלת…

בהמשך, אליס גדלה וקטנה שוב ושוב. הזחל על הפטריה מגלה לה שצד אחד מהפטריה יגרום לה לגדול, והשני לקטון, וכך היא משחקת בנדנדה שכזו במהלך הסיפור כולו.

הסיפור הזה הוא הבסיס לשם שניתן להפרעה נדירה יחסית, תסמונת אליס בארץ הפלאות. אדם הלוקה בתסמונת אליס בארץ הפלאות תופס את גודלו בצורה לא נכונה. כמובן שהגודל של האדם אינו משתנה כמו בסיפור, אך האדם עצמו מרגיש עצמו לפתע קטן מאוד ביחס לאנשים אחרים, או גדול מאוד ביחס אליהם. התפיסה משתנה, מגדול לקטן. לעיתים חלקים מסויימים בגוף נחווים כגדולים מידי או כקטנים מידי.

סימפטומים של תסמונת אליס בארץ הפלאות

כאמור, התסמונת מתבטאת בבעיית תפיסה הקשורה לממדי הגוף. חשוב לציין, שהעיניים עובדות כשורה, והליקוי הוא ברמת העיבוד המוחי של התמונה הנקלטת על ידי העיניים. למעשה, התחושה של השינויים או חוסר ההתאמות בגודל יכולה להמשך גם כאשר האדם עוצם את עיניו. לעיתים נדירות יותר, החוויה הויזואלית מתרחבת גם לחושים אחרים של האדם. ישנה השפעה על השמיעה ועל תחושת המגע.

באופן לא מפתיע, הסימפטום התפיסתי של התסמונת עשוי לעורר סימפטומים נפשיים והתנהגותיים נלווים. מבחינה התנהגותית, קשה מאוד לשמר תפקוד נורמאלי כאשר החוויה היא שגודלו של הגוף משתנה ואינו יציב. קשה מאוד לתפוס דברים כאשר הידיים מרגישות גדולות מידי או קטנות מידי. קשה מאוד להיות בחברה כאשר מרגישים כמו ליליפוט בארץ של ענקים או להפך. בעצם, כמעט כל פעולה הופכת לקשה ואפילו לבלתי אפשרית.

מבחינה נפשית עשויים אנשים לפתח הפרעות של חרדה, חרדה חברתית, דיכאון, הימנעות והסתגרות. סימפטומים אלה אופייניים לאנשים שהתפקוד היומיומי שלהם נפגע כתוצאה מפגיעה כלשהי.

גורמים לתסמונת אליס בארץ הפלאות

התסמונת המתוארת אינה נפוצה, ובדרך כלל כאשר היא מופיעה ניתן להסביר את האתיאולוגיה שלה. יחד עם זאת, לא ברור למה ישנם אנשים שמפתחים אותה וכאלה שלא, וגם לא ברור בדיוק קו התפר המפריד בין תסמונת שאינה קשורה לתופעות פיזיות ונפשיות אחרות, לבין תסמונת שמהווה סימפטום של הפרעה אחרת.

תסמינים של הפרעה אחרת יכולים להיות למשל ביטוי של פגיעה מוחית כלשהי אשר פוגעת בפענוח של המח את מה שהעיניים רואות, או בצד הפסיכיאטרי- סוג של הלוצינציה הקשורה לפסיכוזה או לסכיזופרניה. התסמינים שתוארו עשויים להחוות גם כתוצאה משימוש בסמים פסיכו אקטיביים, בעיקר פסיכודאליים.

נכון להיום, המחקרים מצאו כי קיים קשר בין הופעת סינדרום אליס בארץ הפלאות לבין נטייה למיגרנות או להתקפים אפילפטיים. כמו כן, התסמונת מופיעה לעיתים קרובות עם פריצתה של מחלת הנשיקה.

דרכי טיפול

כדי לטפל בתסמונת אליס בארץ הפלאות, חשוב לנסות להבין את המקור אליה ולטפל בגורמים הרלוונטיים. כאשר מדובר בסימפטום של סכיזופרניה, יש מקום לשימוש בתרופות נוגדות פסיכוזה. כאשר מדובר בתופעה הקשורה למחלה אחרת, יש לטפל בה. בכל מקרה, יש מקום לטפל בתופעות הפסיכולוגיות הנלוות, ולא להתעלם מהחרדה והדיכאון שעלולים להתעורר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן