שיטת 12 השלבים לגמילה מהתמכרויות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיטת 12 השלביםשיטת שנים עשר השלבים תרמה להחלמתם של מיליוני מכורים ברחבי העולם. השיטה נכתבה לראשונה על ידי בוב סמית' וביל וילסון בשנת 1935. הם המציאו תכנית שעודדה גמילה מהתמכרות לאלכוהול דרך עבודה בשלבים וסייעה למכורים להיגמל.

מאז שנכתבה לראשונה, הותאמה השיטה לעבודה על גמילה מהתמכרויות אחרות. מכורים שונים משתמשים בשיטה זו באופן כמעט זהה למקור. ניתן להשתמש בה על מנת להיגמל מהתמכרויות שונות, כולל התמכרויות מיניות, התמכרויות לניקוטין והתמכרויות להימורים.

אופן העבודה על פי שיטת שנים עשר השלבים

יש לבצע את שיטת 12 השלבים על פי הסדר המדויק של הצעדים. העיקרון הבסיסי המנחה את השיטה הוא לקיחת אחריות עצמי, והוא מתבטא בכל שלב. התהליך כולל את הפעולות הבאות:

  • אנו מודים כי אנו חסרי אונים מול ההתמכרות – ההודאה בהתמכרות היא השלב הראשון והחיוני של התכנית.
  • אנו מאמינים כי חזק מאיתנו ישיב לנו את השפיות – מטרת צעד זה היא למלא את המכור בתקווה כי חיים טובים יותר הם זמינים ואפשריים.
  • החלטנו למסור את רצוננו וחיינו לידי השגחה אלוהית, בהתאם להבנתינו – כך מבטא המכור את אמונתו בכוח עליון, שאינו מבטא בהכרח אמונה באלוהים או דת.
  • ביצענו חשבון נפש נוקב ואמיץ – המכור מבין עתה כי הדרך לשחרור רוחני מורכבת מהאומץ להודות בבעייתו ולהתמודד עימה לאחר שהכיר בה באופן מלא.
  • התוודינו בפני אלוהים, עצמנו ואדם נוסף על הטבע המדויק של הפגמים שלנו– כך מפגין המכור יושר אישי, לא רק כלפי עצמו אלא אף כלפי אחרים.
  • אנו מוכנים לחלוטין שאלוהים ישחרר אותנו מהפגמים הללו – זהו צעד מובהק המעיד על הבעת נכונות ללקיחת אחריות אישית.
  • ביקשנו אותו בענווה כי ישחרר אותנו מהחסרונות שלנו – כך מביע המכור צניעות.
  • רשמנו לפנינו את כל האנשים בהם פגענו, ואנו מוכנים לכפר על מעשינו. שלב זה הוא אחד הקשים והידועים של השיטה. המכור פונה אל האנשים בהם פגע באמצעות התמכרותו ומבקש את סליחתם האישית.
  • כיפרנו על מעשינו במישרין בפני כל מי שניתן, אלא אם כן המעשה הזה יביא לפגיעה בהם או באחרים – כלומר, לעיתים, רק במקרה שמעשה הכפרה או ההתוודות או בקשת הסליחה מאדם אחר תגרום לו לפגיעה אישית נוספת, נמנעים מביצוע צעד זה מולו.
  • המשכנו את חשבון הנפש, ואם טעינו, התוודינו מיד – צעד זה מעיד על מעגליות השיטה ועל ההתמדה הנדרשת באופן קבוע מהמכורים.
  • בדרך של תפילה והסתכלות פנימית ניסינו לשפר את הקשר ההכרתי עם אלוהים, כפי שאנו מבינים אותו, ביקשנו רק לדעת את רצונו מאיתנו, ואנו מבקשים את הכוח לבצע זאת – זהו ביטוי עיקרי של הפילוסופיה הרוחנית אשר מנחה את התהליך.
  • כשחווינו התעוררות רוחנית בעקבות הצעדים אלו, ניסינו להעביר לאחרים את הבשורה, ולנהוג לפי העקרונות הללו בכל התחומים בחיינו – בשלב אחרון זה, הנגמל מסייע למכורים אחרים להיגמל על פי עקרונות השיטה.

חשוב לציין כי הכוח העליון אינו צריך להיות אמונה באלוהים, ולכן אתיאיסטים משתמשים בשיטת שנים עשר השלבים ללא מאפיינים דתיים. רמת הדתיות המחוברת לכוח עליון משתנה מקבוצה אחת לאחרת. חלק מהקבוצות מבוססות דת והפגישות יסתיימו בתפילה, בעוד שאחרות ידלגו על כך. כמעט כל פגישה מסתיימת עם החזקת ידיים ואחווה קבוצתית.

אנשים המשתתפים בתכנית שנים עשר השלבים, ממשיכים לעבוד עם השיטה במשך כל חייהם. חלקם מחלימים דיים על מנת ללכת לפגישה מידי פעם, ואילו אחרים משתתפים בפגישות לעיתים קרובות יותר. העבודה בתכנית זו היא תהליך אינטנסיבי מאוד, אך היא יעילה ומסייעת למכורים בכל רחבי העולם.

מרכזי גמילה שעובדים

קיימים מרכזים של גמילה מהתמכרויות אשר עובדים על פי שיטת 12 הצעדים, וכוללים סוג של טיפול התנהגותי. השיטה הוכיחה את עצמה ככלי רב עוצמה למלחמה בהתמכרויות. הכוח המניע הקיים מאחורי מרכזי הגמילה, הוא הקשר שנוצר בין המכורים המחלימים ובין הכוח העליון המנחה אותם, שאינו דתי בהכרח, ומשמש לשם הדרכה ומעקב אחר שלבי השיטה. מערכות יחסים של מכורים והפגנת תמיכה במהלך הפגישות הקבוצתיות הם אלמנט חשוב בריפוי סגנון זה של גמילה.

תהליך ההחלמה

בתהליך ההחלמה, ההתמכרות לסמים ואלכוהול מכונה לעיתים קרובות 'אלרגיה של הגוף' ו'אובססיה של הנפש'. האלרגיה של הגוף היא מה שמבדיל את המכורים מאנשים אחרים. האובססיה הנפשית מתוארת כתהליך קוגנטיבי אשר גורם למכור, גם לאחר תקופת התנזרות, לשוב לעיתים אל ההתמכרות בין אם מתוך ידיעה כי התוצאה תהיה חוסר יכולת להפסיק או בין אם בחסות האשליה כי הפעם התוצאה תהיה שונה.

בתהליך ההחלמה, התמכרות מתוארת גם כמחלה רוחנית, או כמחלתו של הממד הרוחני. מודל 12 הצעדים לא נועד להיות הסבר מדעי. הוא מהווה רק נקודת מבט אשר מרכזי הגמילה מצאו אותה שימושית. תהליך העבודה על הצעדים נועד להחליף אגוצנטריות עם תודעה ונכונות מוסרית מוגברת להקרבה עצמית. התהליך ידוע כהתעוררות רוחנית או חוויה דתית.

שיטת 12 הצעדים עשויה להיות משאב מצוין לאנשים רבים אשר עובדים על מנת להתגבר על התמכרויות. עקרונות היסוד של השיטה מושתתים על תמיכה, נגישות, סודיות והדדיות המקשרים את המכור אל רשת עולמית של סיוע. השיטה כה נפוצה ומוצלחת, עד כי מכורים משתמשים בה לעיתים קרובות כתוספת לתכניות טיפות אחרות.

יחד עם זאת, השיטה אינה מתאימה לכולם. אנשים הסובלים מדיכאון או חרדה חברתית עלולים להתקשות לתפקד בקבוצה. יש לבחור את הקבוצה המתאימה באופן זהיר.

קראו עוד:

התמכרות למתדון ותהליך הגמילה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן