התמודדות עם תופעות לוואי של נוגדי דיכאון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמודדות עם תופעות לוואי של נוגדי דיכאוןאחת הבעיות הנפוצות בטיפול תרופתי בנוגדי דיכאון הוא תופעות הלוואי. פעמים רבות, מטופלים בוחרים להפסיק את הטיפול – גם ללא התייעצות עם הגורם הפסיכולוגי או הפסיכיאטרי – רק בשל תופעות לוואי טורדניות, לא נעימות ומפריעות.

לעיתים תופעות אלו מתקיימות רק בתחילת הטיפול, ולעיתים הן מתמשכות ונפרסות על פני תקופה ארוכה. כך או כך, הן אינן נעימות ויכולות לערער את המטופל והאימון שלו בטיפול.

תופעות לוואי שונות של נוגדי דיכאון

נוגדי דיכאון פועלים בדרכים שונות על הגוף, אך רובם קשורים בפעולתם למערכת העצבים המרכזית וההורמונים. בשל אופי פעולתם השפעתם על הגוף איננה רק נקודתית לטובת טיפול בדיכאון, אלא יש להם גם השפעה נרחבת יותר על מערכות שונות. זו הסיבה שאנו נתקלים במה שמכונה תופעות לוואי, או במילים אחרות – השפעות של התרופה על הגוף אשר לא להן כיוונו במתן התרופה.

בין תופעות הלוואי הנפוצות של נוגדי דיכאון, ישנן אלו אשר משפיעות על תחושות הקשורות במערכת העיכול (בחילה, השפעה על המשקל, וכדומה), עייפות וערות, בעיות בתפקוד המיני, ועוד. תופעות לוואי אלו יכולות להופיע באופן רגוע יחסית, או מצד שני בתצורה משמעותית אשר מפריעה לתפקודו של המטופל עד כדי הטרדה של ממש.

למרות תופעות הלוואי, חשוב שלא להפסיק את הטיפול ללא התייעצות עם הרופא המטפל, ויש גם לזכור כי לעיתים לוקח לגוף זמן להתרגל לתרופה והשפעתה ותופעות אלו יכולות לחלוף תוך זמן קצר.

ישנן גם דרכים יעילות להתמודד עם תופעות הלוואי ולהפחית את השפעתן בפועל:

  • הרזיה או השמנה – במצבים אלו חשוב להקפיד לאכול באופן בריא, כך שהפחתת מזון עם סוכר יכולה להקל על בעיית השמנה, או אוכל מזין יכול לעזור במצבים של הרזיה. אפשר גם להתייעץ עם דיאטנית, להקפיד על פעילות גופנית, וכדומה.
  • בעיות בתפקוד המיני – ישנן תרופות אשר יכולות לנטרל תופעה זו, אך כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילתן. אם מדובר בבעיות זקפה, אפשר להיעזר בוויאגרה או תרופות אחרות המטפלות בעניין זה.
  • בחילות והקאות – מומלץ ליטול את נוגד הדיכאון יחד עם אכילת דבר מה, כך תופעת הבחילות תפחת. במצבים אלו חשוב לשתות הרבה מים, להקפיד על ארוחות קלות יותר ופרוסות לאורך היום, ואפשר להשתמש גם בסותרי חומצות, סוכריות מציצה ללא סוכר, וחומרים מקלים על בחילות בהתייעצות עם הרופא.
  • בעיות שינה – בין אם מדובר בעייפות או עוררות, השתדלו לעשות ספורט ולהקפיד על נטילת התרופה בשעות אשר לא יפריעו למעגל השינה שלכם (למשל בבוקר). רצוי להיוועץ במקרים אלו עם הרופא המטפל בנוגע לטיפול תרופתי נוסף כדי להקל על תסמינים אלו.

התמודדות עם השפעות הלוואי של נוגדי הדיכאון

תחילת הטיפול התרופתי איננו עניין פשוט. גם ללא קשר לתופעות הלוואי והשפעותיהן, הסיטואציה שבה מטופל נדרש להקפיד על לקיחת תרופה על מנת להתמודד עם מצבו הנפשי אינה קלה. במיוחד בהתחשב בכך שמלכתחילה הסיטואציה הנפשית הינה כואבת ונוקשה באשר לאפשרות לפתרון. תחושה זו הופכת למורכבת וקשה עוד יותר בהתחשב בכך שלתרופות נוגדות דיכאון יש השפעות לוואי לא נעימות, שעל המטופל להתמודד עמן לצד היותו מתמודד עם הסיטואציה הנפשית הקשה.

ללא ספק, בכדי לצלוח את תחילת הטיפול התרופתי חשוב להקפיד ולא לוותר, לדווח לרופא המטפל בכל שינוי בתחושה או באשר לתופעות פיזיות על הגוף או תמורות במצב הרוח. אך בנוסף לכך, חשוב גם להיפתח לתמיכה מהסביבה ככל הניתן, לקבל את העובדה שזה שלב קצת קשה ואם אפשר אז קצת לקחת צעד אחורה ולהירגע.

תופעות הלוואי חולפות, הטיפול התרופתי לרוב מתאזן והשפעתו ניכרת. על כן חשוב לתת לזה זמן, ולהיות במעקב מתמיד על מצבכם יחד עם הרופא המטפל. עם הזמן השפעותיה של התרופה יתאזנו, תחושתכם תשתפר, ותהיו מסוגלים להתמודד עם הנקודות הרגישות מבחינה נפשית באופן טיפולי מיטבי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן