התמכרות לכדורים משלשלים

התמכרות לכדורים משלשלים

התמכרות לכדורים משלשליםחומר משלשל הוא כל תרופה אשר ממגרת את הגוף לשחרר מעיים. התמכרות לכדורים משלשלים היא שימוש יתר בחומרים אלו, בעיקר משלשלים המבוססים על סמים ממריצים, עבור מגוון רחב של מטרות.

התמכרות לכדורים משלשלים עשויה להיות צורה של בולימיה. רוב האנשים הבולמים עוסקים בהקאה או מפתחים אובססיה מוגזמת להיפטרות מקלוריות, הם מוצאים את הפתרון באמצעות שימוש מוגזם במשלשלים על מנת לנקות את המזון מגופם.

תיאור המכור לכדורים משלשלים

קשה לדעת אם אדם מכור לכדורים משלשלים, שכן הליכה לשירותים נחשבת בדרך כלל לעניין פרטי. אנשים המשתמשים בתרופות אלו באופן מוגזם שוהים לעיתים תכופות וארוכות בחדר השירותים, ובדרך כלל יש להם גישה לתרופות נפוצות אלו. ניתן לזהות מכור, אם כן, אם הוא שוהה לעיתים תכופות וממושכות בחדר השירותים, והאם הוא מחזיק ברשותו כדורים משלשלים בכמויות גדולות.

אנשים מכורים לכדורים משלשלים נוטלים אותם בכמויות מוגזמות. למרות שאין מדובר בתרופות ממכרות מבחינה טכנית, אנשים עלולים לפתח תלות נפשית ברעיון של הצורך להשתמש בהם, והם מתקשים להפסיק. יחד עם זאת, תהליך הגמילה אינו מורכב והמכורים יכולים להיגמל בכוחות עצמם.

תסמינים של התמכרות לכדורים משלשלים

התסמינים של התמכרות לכדורים משלשלים כוללים בדרך כלל בחילות, הקאות ושלשולים. המכור עלול לחוות אף התכווצויות בבטן, והתייבשות. ההתייבשות עשויה להשפיע על מכורים בכל הגילאים, אך היא מתרחשת באופן נפוץ יותר בקרב ילדים מאשר במבוגרים.

המכור עלול לחוות צמא קיצוני, חולשה וירידה בתפוקת השתן. הפה והעור מתייבשים באופן חריג והוא עלול לסבול מכאבי ראש, חוסר בדמעות או העדר זיעה. אדם שמפתח את ההתמכרות עלול גם לפתח דם בצואה ולסבול מסחרחורות. במקרים מסוימים, ההתמכרות עלולה לגרום לקריסה, תרדמת ואף מוות.

גורמים להתמכרות

בדרך כלל, אנשים הסובלים מהפרעות אכילה, נוטלים כדורים משלשלים בכמויות גדולות, היות והם נמצאים תחת הרושם המוטעה כי בדרך זו ירדו במשקל במהירות. יתכן שהם חוו ירידה מהירה במשקל כאשר התחילו להשתמש בתרופות אלו, אך הכדורים אינם תורמים לירידה יציבה וקבועה במשקל, שכן מדובר רק באובדן מים בגוף.

גם אנשים אשר סובלים מאי תקינות מעיים, נוטלים משלשלים רבים היות והם מאמינים כי יש לבצע פעולת מעיים מידי יום. בדרך כלל מדובר באנשים מבוגרים אשר נוטלים תרופות הגורמות לעצירות.

סיכונים והשלכות

התמכרות לכדורים משלשלים הופכת להיות מסוכנת כאשר אינה מטופלת. היא גורמת להתייבשות עקב אובדן גדול של נוזלים מהגוף, מחלות, בחילות, הקאות, עילפון ואף תרדמת.

גורמי סיכון אחרים הכרוכים בהתמכרות כוללים פגיעה בתפקוד המעי הגס, דבר המקשה מאוד על הפסקת השימוש בכדורים. מכורים לכדורים משלשלים נמצאים גם בסיכון גבוה לסרטן המעי הגס. בנוסף, אם מופרש דם בצואה, קיימת סכנה לאנמיה.

כיצד מטפלים בהתמכרות לכדורים משלשלים?

חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי גם אם התסמינים נראים קלים, שכן הם עלולים להחמיר ולהוות סכנה ממשית. התמכרות לכדורים משלשלים במשך תקופה מסוימת, מסתיימת בדרך כלל בעצירות, ויש לפנות אל הרופא לאחר שלא התרחשה בפעולת מעיים במשך שלושה ימים.

הרופא ימליץ בדרך כלל על שיטות לסיוע עצמי באופן של שתיית מים מרובה, ושינוי הרגלי התזונה באמצעות צריכה עשירה של סיבים אשר מסייעת לווסת את המעיים, כמו גם צריכה מספקת של פירות, ירקות, דגנים וחלבונים. במקרים חמורים יפנה הרופא את המטופל לקבלת טיפול מיידי בבית החולים.

אנשים מסוימים זקוקים לסיוע נוסף לטיפול בהתמכרות לכדורים משלשלים. זה עשוי להיות נכון במיוחד אם הם סובלים אף ממצבים דוגמת התמכרות למשככי כאבים או הפרעות אכילה. חלק מהמכורים מסיימים את התמכרותם בטיפול פסיכיאטרי, הצטרפות לקבוצת תמיכה או התייעצות עם הרופא או הפסיכיאטר שלהם אודות הבעיה ודרכי הגמילה.