מהי פונופוביה?

מהי פונופוביה?צלילים ורעשים חזקים מפריעים לרוב האנשים, במיוחד כאשר הם מתרחשים בסביבה שבה הם אינם צפויים. קול נפץ חזק בתוך סופרמרקט, למשל, יגרום להרתעות, פחד, לב הולם ופאניקה.

פונופוביה היא פחד מרעשים וקולות חזקים, אשר עלול לגרום להתקפי חרדה או להיות תוצאה של מיגרנה חמורה.

הגורמים לפונופוביה

התפתחות פונופוביה בקרב רוב האנשים נובעת מהפעלת אירוע טראומטי מהעבר. אירוע זה נוצר באופן "חי" מחדש בעת ההיחשפות לרעש חזק, והוא נפוץ בקרב אנשים הסובלים הפרעת דחק פוסט טראומטית. לדוגמה, כאשר אנשים הסובלים מהפרעה זו שומעים באופן בלתי צפוי סירנת משטרה או פיצוץ עז הם חווים את הטראומה מחדש כחוויה נפשית.

ניתן אף לייחס הפרעה זו לאדם הסובל מבעיית מיגרנות, אשר גורמות לו להיות רגיש מאוד לרעשים חזקים, כמו גם לריחות קלים וברורים. מיגרנות הן הגורם המוביל לפונופוביה והן עלולות לגרום לאדם לסבול מהתסמינים גם לאחר שכאבי הראש חלפו.

כמובן, חלק מהאנשים הסובלים ממצב זה הם בעלי נטייה גנטית להפרעה, אשר יכולה לעבור בתורשה במשפחה, כך שלא תמיד הכרחי שהאדם יחווה מחדש אירוע טראומטי כגורם לפונופוביה. בחלק מהמקרים, הסיבה להפרעה זו היא מצב כימי לקוי של המוח, גנטיקה ואירועי עבר אשר משתלבים יחד ויוצרים את הגורם להפרעה זו לצד פוביות אחרות.

תסמיני פונופוביה

להפרעה זו קיימים תסמינים המשתייכים בדרך כלל להפרעות חרדה אחרות. הם עשויים לכלול אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

• רצון לברוח בעקבות הרעש
  • פחד עז מקולות רמים
  • הזעת יתר
  • קצב לב שאינו סדיר
  • בחילה או סחרחורות
  • התקף פאניקה
  • התעלפות
  • תנודות חמורות במצב הרוח לאחר היחשפות לקול החזק.

טיפול בפונופוביה

לא קיים טיפול יחיד ומוכח הזמין באופן מיידי ושיכול לרפא אדם הסובל מפונופוביה. יחד עם זאת, קיימים סוגים רבים של טיפול ושיטות פופולאריות אשר הוכחו כשימושיות בסיוע לאדם על מנת להתמודד עם התסמינים הקשורים בדרך כלל עם פוביה זאת.

טיפול בחשיפה וטיפול קוגנטיבי התנהגותי הם בין הטיפולים הנפוצים ביותר, ובדרך כלל נמצאים בשילוב עם תרופות מרשם על מנת לסייע בהפחתת החרדה והקלת הלחץ על בסיס יומיומי.

פונופוביה עלולה להשפיע באופן רציני על החיים, אך אפשרויות הטיפול זמינות עבור אנשים המעוניינים להתגבר על פחדיהם. בעוד שמספר אנשים נאלצים להימנע מחשיפה לקולות רמים בשל מיגרנה עזה, אחרים הסובלים ממצב זה יוכלו להיעזר באחת מאפשרויות הטיפול הרבות הזמינות על מנת להתגבר על הפחד ולשפר את מצבם.

מומלץ להקפיד לבצע מחקר מוקדם אודות הנושא ולברר היכן ניתן למצוא את אפשרויות הטיפול המדורגות באופן גבוה ביותר הזמינות באזור המגורים.

קיימות תרופות לטיפול בפונופוביה, אך הן נוטות לטפל בתסמינים בלבד ולא בפחד הבסיסי. בנוסף, תרופות נוגדות חרדה אשר יכולות להיקבע, מגיעות לעיתים קרובות עם תופעות לוואי שאינן רצויות. לכן, אנשים רבים מעדיפים לנסות ייעוץ הכולל טיפול התנהגותי, פסיכותרפיה, טיפול בחשיפה או היפנוזה.

גם טכניקות הרפיה יכולות לחסל את החרדה שלעיתים קרובות אחראית להפרעה. טבעי ומומלץ לנסות מספר טיפולים שונים על מנת למצוא את הטיפול שעובד, וחשוב לוודא שהטיפול ניתן על ידי איש מקצוע מומחה.