תסמונת מינכהאוזן

תסמונת מינכהאוזןתסמונת מינכהאוזן היא הפרעה פסיכיאטרית המאופיינת על ידי זיוף של מחלה כדי למשוך תשומת לב.

התסמונת קרויה על שמו של קַרל הִייֶרוֹנימוּס פרידריך, פְרַייהֶר פון מינכהאוזן שסיפר סיפורים מוקצנים ומוגזמים על דברים שקרו לו.

הברון מינכהאוזן נולד בעיר בודנורדר ובנעוריו שימש כמשרתו של דוכס. הוא התגייס לצבא האימפריה הרוסית ופרש מן השירות לאחר תקופה ממושכת יחסית. כשחזר לביתו, סיפר מגוון של סיפורי בדייה על הרפתקאותיו.

למעשה, הוא רחש כבוד מועט ביותר לאמת ובמקום להתמודד עם המציאות האפרורית של חייו החליט לפלפל אותם באמצעות סיפורי בדייה. החלק המעניין הוא שבכל פעם שפרט מסוים לא התאים לסיפור שלו, הוא שינה את הסיפור על מנת שיתאים ל"הוכחות" שנמצאו.

דרכים לזיוף התסמינים של תסמונת מינכהאוזן

• נטילת תרופות משלשלות
  • הזרקה של בקטריות לגוף
  • חיתוך עצמי או שריפה עצמית

כאשר בעלי התסמונת חושדים ש"סודם" (כלומר זיוף התסמינים) נחשף, הם יעשו מאמצים כבירים על מנת לכסות על גילוי השקר. הם עשויים לגרום לעצמם חבלות רציניות או אובדן של חלקי גוף לצורך הסתרת האמת.

תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח

תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח מתייחסת להתעללות באדם אחר, לרוב ילד, לצורך השגת תשומת לב עבור המתעלל.

בסוג זה של תסמונת מינכהאוזן ההורה מוודא שהילד שלו יחווה בעיות גופניות כדי שהוא יסבול מטיפולים בבתי חולים במשך חלק ניכר משנות התבגרותו. הבעיות הגופניות יכולות להיגרם ישירות על ידי ההורה, למשל על ידי מתן תרופות משלשלות בתוך המזון שגורמות לילד לחוש כאבי בטן לאורך זמן.

מצב בו ההורה גורם באופן ישיר לבעיה הגופנית של הילד שלו הוא נבדל מתסמונת מינכהאוזן ויש שסוברים שצריך לקרוא לתופעה זו התעללות רפואית כדי להדגיש את הנזק שנגרם על ידי ההולכת שולל וכדי להפחית את הסבירות שמבצע הפשע הזה יוכל להשתמש בתירוץ פסיכיאטרי (שיש לו תסמונת מינכהאוזן ולכן מדובר בהפרעה נפשית) כאשר נגרם נזק ממשי לאדם אחר.

הורים שמבצעים פשעים כאלה בדרך כלל סובלים מבעיות פסיכיאטריות כמו דיכאון או התעללות מצד בן הזוג שגורמים להם להתעלל בבן אדם אחר.

תסמונת מינהאוזן לעומת הפרעות סומטופורמיות

יש דמיון רב בין תסמונת מינכהאוזן לבין הפרעות סומטופורמיות כדוגמת היפוכונדריה בכך שבשני סוגי ההפרעות קיימים תסמינים מדומים המעידים על מחלה.

אולם ישנו הבדל בסיסי המבדיל בין השניים, מה שמונע מתסמונת מינהאוזן להיכלל בין ההפרעות הסומטופורמיות והוא שבעלי תסמונת מינכהאוזן יוצרים את התסמינים שלהם במתכוון ובאופן מודע על מנת למשוך תשומת לב ובעלי תסמונת סומטופורמית אינם יוצרים תסמינים במתכוון.

בעלי הפרעות סומטופורמיות בטוחים שהבעיה הגופנית שלהם היא אמיתית ומביאים כהוכחה לכך את התסמינים המדומיינים שלהם. הסובלים מתסמונת מינכהאוזן יוצרים תסמינים שמעידים על מחלה במודע ובמתכוון על מנת למשוך תשומת לב.

הגורמים להתפתחות תסמונת מינכהאוזן

• טראומות שקרו במהלך הילדות כגון גדילה עם הורים שלא היו פנויים רגשית להכיל את הילד שלהם
  • מחלה משמעותית בילדות
  • ניסיונות שווא לעבוד בתחום הרפואי