התמודדות עם דימוי עצמי נמוך בבני נוער ומתבגרים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמודדות עם דימוי עצמי נמוך בבני נוער ומתבגריםדימוי עצמי נמוך הינה תופעה בה נער תופס עצמו באופן שלילי לגבי אספקטים שונים בגופו, נפשו או יכולתו. כך למשל, פעמים רבות מלוות תחושות של אי-מסוגלות, חוסר יכולת, מראה חיצוני שלילי, פקפוק עצמי, ועוד.

במקרים מסוימים, הדימוי העצמי הנמוך יכול להיות מוגבל לתקופת חיים מסוימת, כגון גיל ההתבגרות, ולחלוף עם הזמן. אך פעמים רבות הדימוי נדבק ונותר בעינו גם בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

הבעייתיות עם דימוי עצמי נמוך הינה לא רק הפגיעה במוטיבציה, או בסיטואציות מסוימות ומורכבות אשר בהן דווקא נדרשת יכולת מיוחדת. בשל התפיסה השלילית של הנער את עצמו, גם התנהלותו במהלך היומיום, במצבים חברתיים, בלימודים, בחייו הפרטיים ובמערכות יחסים, וכן גם בנושאי נפש כגון נטייה למצבי רוח, או דיכאון, וכן מצבים נפשיים מורכבים אחרים – כל אלו הופכים להיות רגישים יותר, לא יציבים, ועם סיכון להקצנה.

כיצד מתפתח דימוי עצמי נמוך מתבגרים?

יש הגורסים כי דימוי עצמי נמוך הינו תלוי גורמים ופידבק מהסביבה. כך, למשל, נער אשר חווה אכזבות רבות, או כישלונות חוזרים, עלול לקשר את אלו עם בעיית מסוגלות או יכולות אישית שלו. המסקנה הסופית תהיה כי הוא סיבה שהדברים לא מצליחים לו, במילים אחרות – אי יכולת אישית שלו, אשר מרמזת על בעיה במי שהוא. פידבקים מהסביבה יכולים לבוא גם מאנשים זרים, עמיתים ללימודים, חברים, מורים, ומהסביבה הקרובה בבית כמו ההורים והמשפחה.

בנוסף לגורמים סביבתיים, אי אפשר להתעלם מכך שישנו צד שני למטבע – הנער אשר מעבד את הפידבקים הללו לכדי תפיסת עולם ועמדה סובייקטיבית מסוימת. נערים שונים יתמודדו עם אותה הסיטואציה בדרכים שונות, והרשמים אשר יחרטו בהם יהיו שונים גם הם. במילים אחרות, לא די בכך שהסביבה נותנת פידבקים שליליים, ולעיתים גם בהיעדר פידבקים ממשיים מהסביבה, תיתכן התפתחות של דימוי עצמי נמוך בשל נטייה אישיותית-פסיכולוגית של הנער.

דימוי עצמי נמוך כתופעה נלוות

לעיתים אנו נתקלים בדימוי עצמי נמוך כבעיה אשר נלוות לבעיות אחרות, עמוקות ומורכבות יותר. פעמים רבות, במצבים כגון דיכאון, ישנו גם דימוי עצמי נמוך אשר מצד אחד נוצר בעקבות המצב הדיכאוני, ומצד שני מזין את הדיכאון ונותן לו סיבות נוספות להעמיק. על כן, אין לראות בדימוי עצמי שלילי שכזה תופעה אשר מתקיימת ללא קשר אל מנעד רגשי ונפשי סבוך ומורכב, וחשוב לזכור כי לרוב התופעות הנצפות חיצונית – כגון התנהגות, תפיסת עצמי, וכדומה – מקושרות למצע נפשי עמוק ומורכב יותר.

טיפול בדימוי עצמי נמוך בבני נוער

במיוחד בגילאים הרגישים של ההתבגרות והנעורים, אנו נתקלים במצבי רוח משתנים, תנודות גבוהות בסטאטוס החברתי ואי-יציבות כללית אשר מאפיינים ניסיון חשוב לתהליך אינדיבידואליזציה.

דימוי עצמי נמוך עלול להיות תופעה חולפת, קטנה ומצומצמת, אשר נחוות כקיצונית יותר ממה שהיא על ידי המתבוננים מבחוץ. עם זאת, פעמים רבות היא יכולה גם להיות אינדיקציה למשהו מורכב יותר, תהליך נפשי עמוק אשר מסב סבל רב ומעיד על בעיה אחרת אשר מהווה מצוקה אמתית עבור הנער.

הטיפול בדימוי עצמי נמוך מורכב מהתמודדות עם הבעיה הנקודתית – התפיסה המורכבת של הנער את עצמו והסיטואציות החברתיות אליהן הוא נקלע. אך פעמים רבות אין הטיפול נעצר שם, מאחר ויש צורך להבין ולהתמודד עם המצע הנפשי המורכב אשר בגינו התפתח הדימוי העצמי הנמוך מלכתחילה.

מסיבה זו, חשוב לזהות ולאבחן את הדימוי העצמי לא רק על פי המופעים ההתנהגותיים והפיזיים המקושרים עמו, אלא גם הפסיכולוגיים-נפשיים המורכבים אשר מהווים את הקרקע אשר עליה מצב זה התפתח.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן