מה לעשות שהטיפול בדיכאון לא עובד?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מה לעשות שהטיפול בדיכאון לא עובד?בניגוד למה שחושבים רבים, טיפול תרופתי איננו קסם והשפעתו אינה מידית. אומנם בחלק מן המקרים זה אפשרי כי ההשפעה תורגש במהירות רבה, אך לרוב הטיפול התרופתי לוקח זמן עד שהשפעתו מורגשת.

בזמן שלוקח לתרופה לפעול, לעיתים שבועות עד חודשים בודדים, המטופל עלול להרגיש תחושות קשות ומורכבות באשר לטיפול – זה לא עובד, לא מועיל, לא משפר את המצב, ואולי גם להפך רק פוגע.

ישנן דרכים בהן ניתן להתמודד עם הסיטואציה המורכבת הזו, ואין זה תמיד אומר כי הטיפול באמת אינו עובד. מצד שני, גם אם הטיפול איננו עובד אין זה אומר שאין פתרון ישים, וגם במצב זה יש לא מעט שהמטופל יכול לעשות על מנת לשפר את הטיפול עצמו.

מהן האפשרויות הטיפוליות הקיימות?

מגוון האפשרויות באשר לטיפול התרופתי בדיכאון הינו נרחב ביותר. כך ישנו היצע של תרופות אנטי-דפרסיביות (נוגדות דיכאון) אשר יכולות לתת מענה יעיל למטופלים. כך תוכלו למצוא תרופות ממשפחת SSRI, כגון ברינטליקס, פרוזאק, זולוף ואחרות. בנוסף גם קיימות תרופות ממשפחת ה-SNRIs, כמו למשל סימבלטה או אפקסור. כאשר תרופה אחת איננה יעילה או עם תופעות לוואי לא נעימות, אפשר תמיד להחליפה באחרת.

על מנת להבין את האפשרויות העומדות בפני המטופל, חשוב להגיע לדיאלוג פתוח וכנה עם הרופא המטפל. גם חשוב להבין בדיוק את התהליך הרפואי ותצורתו, על מנת שתוכלו לעקוב ולהבין טוב יותר למה לצפות. מומלץ לדבר עם הרופא המטפל בפתיחות רבה על החששות שלכם, לבקש מידע מקיף על שלבי הטיפול השונים, השפעת התרופות, כיצד מומלץ ליטול אותן (עם מזון או בלי, לפני השינה או בבוקר, וכו'), וכן כל עניין אשר מטריד או מעסיק אתכם בנוגע לטיפול.

אל תהססו לשאול ולהתעניין. אחרי הכול, הטיפול נועד לכם ואתם אלו אשר נוטלים את התרופות. חשוב להבין את התמונה המלאה וכיצד להתמודד עם הסיטואציה החדשה והמורכבת הזו. גם חשוב לתאם ציפיות ולהבין מתי התרופה אמורה להתחיל להשפיע, כיצד היא תשפיע, ומה לעשות אם אין השפעה נראית או ישנן השפעות שליליות עליכם.

לתרופות לוקח זמן לפעול

זהו דבר חשוב שיש להפנים אותו. תרופות נוגדות דיכאון אינן פועלות מיד, והסיבה לכך קשורה באופן פעולתן. תרופות אלו משפיעות על ההורמונים ומערכת העצבים, ולגוף לוקח זמן עד אשר הוא משנה את פעולתו בהתאם להשפעת התרופה. חשוב גם להבין כי זהו טיפול יחסית עדין, אשר נועד להשפיע לטווח זמן משמעותי, וכי לא ניתן להעלות את המינון כדי לזרז את התהליך.

בדרך כלל, השפעת התרופה תחל תוך מספר שבועות. זוהי תקופת זמן לא קצרה אשר בה ייתכנו מחשבות ותהיות על יעילות הטיפול התרופתי. חשוב להיות סבלניים, לתאם ציפיות עם הרופא המטפל, ובמקרה הצורך אם אין השפעה משמעותית ניתן גם לפנות דרך הרופא המטפל לפסיכיאטר ולהיוועץ בו.

התמודדות עם תופעות לוואי

אחת הבעיות העיקריות של נוגדי דיכאון קשורות בתופעות הלוואי הלא נעימות המתלוות לטיפול. בין תופעות הלוואי ייתכנו כאבי ראש, בחילות קלות, מצבי רוח משתנים, בעיות שינה או עוררות, השפעה על היחברות וסוציאליזציה, השמנה או הרזייה, ועוד. תופעות אלו אינן נעימות, ואחת כמה על כמה כאשר המצע להן הינו תחושות קשות המקושרות לדימוי ובטחון עצמי. אך אל דאגה – יש דרכים יעילות להתמודד עם אלו.

חשוב לזכור כי אומנם לתרופות יש תופעות לוואי, אך הן כולן קשורות גם באופן בו אתם מטפלים בגופכם. כך, למשל, ניתן למתן את השפעות ההשמנה או ההרזיה על ידי פעילות ספורטיבית אשר גם יכולה להעלות את מצב הרוח והתחושה החיובית. גם ניתן להקל על בחילות לצד תופעות ההשמנה/הרזייה על ידי אכילה נכונה, חלוקה לארוחות קטנות הפזורות לאורך היום והקפדה על אוכל מזין ובריא. ישנן שיטות רבות לשפר את המצב והתחושות במהלך הטיפול, ורצוי להיוועץ עם הרופא המטפל בעניין זה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן