השפעות התזונה על המצב הנפשי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

השפעות התזונה על המצב הנפשימחקרים אשר בוצעו בתחום מעלים כי תזונה בריאה לא רק טובה עבור הגוף אלא מצוינת גם למוח. לנוכח התוצאות וההשפעה המובהקת של המזון על המוח צוברת תאוצה שיטה ותורה הקרויה פסיכיאטריה תזונתית.

מומחים מדווחים כי דיאטה היא אחד האמצעים היעילים והעוצמתיים ביותר אשר באמצעותה ניתן להגיע לאוכלוסיות רחבות ולהשיג השפעה על היבטים רבים.

דיאטה ומצב נפשי

השיטה מבוססת על כך ששינוי בתפריט והתאמת דיאטה יכולה לסייע בשיפור הבריאות הנפשית והפיזית ולהקטין את הסיכונים להתפתחות בעיות נפשיות. קרוב ל-1 מתוך 4 אנשים סובלים מבעיה נפשית כלשהי והצפי הוא כי עד שנת 2020 דיכאון יהיה הגורם השני לחוסר תפקוד אחרי מחלות לב. בעיות נפשיות מקיפות את כלל האנשים ואינן מתחברות למבוגרים בלבד, כמחצית מהבעיות הנפשיות מתפתחות בגיל 14 ובארה"ב בלבד יותר מ-17 מיליון ילדים סובלים מהבעיה.

מחקר ומודעות

מחקר חדש מעלה כי הסיכון לדיכאון עולה בכ-80% כאשר משווים בין צעירים המורגלים בתזונה מערבית לעומת כאלה המקבלים תזונה מלאה ונכונה, עוד עולה כי הסיכון לפתח   ADD גבוה פי 2 בהשוואה בין הקבוצות. עד לשנים האחרונות לא נמצא מידע רב אודות הקשר שבין התזונה לבין מצבים נפשיים ומצבי רוח, אולם לאחרונה חלה תפנית והנושא זוכה להתעניינות רבה והקשר שבין דיאטה ותזונה לבין מחלות נפשיות נפוצות כגון דיכאון וחרדה נבדק לעומקו הן בילדים והן במבוגרים.

המחקרים והמודעות העלו ממצאים וראיות בדבר קשר מהותי ורחב בין תזונה לבעיות נפשיות כאשר נמצא כי תזונה היא גורם חשוב בהשפעה על בריאות נפשית באותה רמה בה היא חשובה לבריאות הפיזית. למרות זאת מדגישים מומחים כי תזונה יכולה להוות גורם בתכנית טיפול אולם היא אינה יכולה להיחשב כתחליף לטיפול תרופתי או טיפולים אחרים.

השפעות התזונה על הבריאות הנפשית

כיצד תזונה נכונה משפיעה על בריאות המוח והבריאות הנפשית?

  • תזונה בריאה חיונית להתפתחות המוח, כאשר אנו אוכלים מזון המכיל את החומרים החיוניים לצרכינו מתרחשים תהליכים בגוף באופן אשר מאפשר תפקוד תקין בכל ההיבטים הן הפיזיים והן הנפשיים. מזון בריא תורם לתהליכי בניית החלבונים והאנזימים אשר מתפקדים כנוירוטרנסמיטורים אשר אחראים על העברת מידע ואותות בין המוח לחלקי הגוף השונים.
  • רכיבים המצויים במזון מאפשרים התחדשות וצמיחה של המוח, חומרים מזינים ודפוסי תזונה משפיעים על שינויים בחלבונים הנמצאים במוח ובכך מגבירים את התקשורת והקשר בין תאי המוח. רכיבים כגון אומגה 3 ואבץ תורמים לבניית קשרים אלה במוח אשר מתורגמים לתפקוד ותחושה טובים יותר. לעומת זאת דיאטה עתירת שומנים רוויים וסוכרים מזוקקים היא בעלת השפעה שלילית על החלבונים במוח.
  • חיידקים בריאים – במעיים חיים טריליונים של חיידקים טובים אשר חשיבותם רבה, הם דוחקים ונלחמים בחיידקים הרעים ומאפשרים לשמור על מערכת חיסונית תקינה ויעילה. החיידקים הטובים אשר מתרבים לנוכח תזונה נכונה מונעים התפתחות של דלקת וחשובים בפירוק וויטמינים התורמים לפעילויות שונות בהן פעילות המוח. מזונות פרוביוטיים מסייעים לשמירה על סביבה פנימית מאוזנת (מיקרוביום) ובכך מונעים התפתחות תהליכים דלקתיים אשר משליכים על מצבי רוח ועל מצבים הכרתיים.

דיאטה ים תיכונית – תזונה מומלצת

מזונות שונים משפיעים באופנים שונים על התפתחות הפרעות נפשיות ובמקרים רבים הם עלולים להחמיר הופעת סימפטומים מסוימים. החלפת מזונות עתירי שומן וסוכר עובדים בירקות ופירות, דגנים ושמן זית תתרום לבריאותכם הכללית והנפשית. דיאטה ים תיכונית נמצאה כבריאה והטובה ביותר לבריאות הגוף והנפש ונמצאה כמסייעת בטיפול בדיכאון ואף במניעתו בזכות היותה מכילה מרכיבים חיוניים:

  • וויטמינים מסוג B ו-B12 המסייעים במניעה של דמנציה ודיכאון.
  • ברזל אשר רמה נמוכה מדי שלו קשורה בדיכאון.
  • אומגה 3 – חומצות שומן המשפרות את החשיבה והזיכרון וככל הנראה גם את מצב הרוח.
  • אבץ המסייע לשליטה על תגובות הגוף במצבי לחץ.

ראו גם:

איך ניתן לזהות התמוטטות עצבים? וכיצד מטפלים בה?

כיצד משפיע המצב הנפשי על התפרצות של מחלות מעיים?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פסיכיאטר-טיפול פסיכיאטרי

בשנים האחרונות נפתח לעולם נושא הפסיכיאטריה והמודעות לו עלתה. תוכניות הרדיו השונות וסדרות הפריים טיים בטלוויזיה עסקו ללא הרף בחשיבות הטיפול בו, מה שעודד את האנשים שחיו "בארון" לחפש רופא פסיכיאטר ולטפל בבעייתם הנפשית. אתר פסיכיאטר הוא המקום עבורכם לקבלת מידע מקיף בתחום.

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן