סרוקסט

סרוקסט

סרוקסטסרוקסט היא תרופה המשמשת לטיפול במגוון מצבים מתחום הפסיכיאטריה, ובעיקר לטיפול בדיכאון, OCD והפרעות חרדה.

התרופה, היא תרופה ממשפחת ה-SSRI, ולכן שימושית מאוד במקרים של דיכאון. מלבד התוויה זו, סרוקסט  הוכחה כיעילה גם במצבים נוספים, ולכן נחשבת לשימושית מאוד.

התרופה ניתנת במרשם רופא בלבד, ובדרך כלל רק פסיכיאטרים נותנים אותה לאחר בירור פסיכיאטרי מתאים. בדרך כלל, נדרש מעקב כלשהו על מנת לראות שהמינון שניתן הוא אכן מתאים ושלא התפתחו תופעות לוואי בלתי רצויות. לאחר שניתן המרשם הראשוני לתרופה והמינון ידוע, ניתן כמובן לחדש את המרשם אצל רופא המשפחה.

לסרוקסט יש תרופות גנריות בשמות פרוקסטין ופאקסט.

השימוש בסרוקסט

סרוקסט נלקחת על ידי כדורים במינונים שונים בהתאם להתוויה הרפואית. בדרך כלל נוטלים סרוקסט פעם ביום בבוקר עם האוכל. במידה והמינון גבוה במיוחד, ניתן לפצל אותו לשתי מנות. השפעת התרופה מופיעה בדרך כלל לאחר מספר שבועות (בממוצע 3 שבועות) ולכן גם אם עדיין לא מתרחש שיפור במצב, אין להתייאש וחשוב להמשיך ולקחת את התרופה למשך תקופה ארוכה.

בהתאם להמלצות הרופא, יש להגיע למעקב על מנת לבדוק את השפעת התרופה ולשנות את המינון במידת הצורך. כטיפול בדיכאון, משתמשים לרוב במינון של 20-50 מ"ג, כטיפול ב-OCD משתמשים ב-20-60 מ"ג ובהפרעות חרדה ניתן להשתמש במינונים נמוכים יותר, החל מ-10 מ"ג ועד 50 מ"ג במקרים קשים במיוחד. יש לציין שמינון התרופה מותאם למשקל הגוף, למחלות הרקע ולהשפעת התרופה, ועל כן אין להחליף תרופות עם אנשים אחרים ולהשתמש אך ורק במינון המומלץ.

בדומה לתרופות פסיכיאטריות אחרות, הפסקת התרופה מתבצעת באופן הדרגתי בלבד. אין להפסיק את השימוש בתרופה באופן פתאומי מכיוון שבמצבים אלה קיים סיכון בריאותי משמעותי. ולכן, הפסקת השימוש בתרופה מתבצע אך ורק בהתאם להוראות הרופא ובצורה הדרגתית וסבלנית.

תופעות הלוואי של סרוקסט

בדומה לתרופות אחרות המשמשות לטיפול בדיכאון, OCD והפרעות חרדה, גם סרוקסט  גורמת לתופעות לוואי. ברוב המקרים, תופעות הלוואי קלות ורוב המטופלים מתרגלים תוך מספר שבועות לתרופה ולהשפעותיה השונות.

עם זאת, קיימים מקרים שתופעות הלוואי קשות במיוחד, והמטופלים נאלצים להפסיק את השימוש בה או להפחית את המינון. תופעות הלוואי העיקריות של סרוקסט הן:

• ישנוניות וחולשה כללית – בתקופה הראשונה לאחר תחילת השימוש בתרופה מטופלים רבים מתלוננים על ישנוניות, הפרעות בריכוז וחוסר אנרגיה. אי לכך, מומלץ להיזהר בנהיגה ובפעולות אחרות אשר דורשות ריכוז ואחריות.
  • החמרת החרדה – במידה ומשתמשים בסרוקסט כטיפול לחרדה, החרדה יכולה להחמיר בתחילת הטיפול. לרוב המצב משתפר תוך מספר ימים ומופיע שיפור משמעותי במצב.
  • כאבי ראש – חלק מסוים מהמטופלים מתלוננים על הופעת כאבי ראש. כאבי הראש יכולים להיות קשים ולהגביל מאוד את הפעילות היום יומית, אך ברוב המקרים הם חולפים תוך מספר ימים.
  • יובש בפה – בדומה לתרופות פסיכיאטריות אחרות, סרוקסט  יכולה לגרום ליובש בפה. רוב המטופלים מסתדרים עם היובש באמצעות שתייה מרובה והרטבת הפה, על ידי לעיסת מסטיקים או סוכריות.
  • הפרעה בתפקוד המיני – אחת הבעיות שמדאיגות מטופלים רבים המשתמשים בסרוקסט  היא הפרעה בתפקוד המיני. השימוש בסרוקסט יכול לגרום להפרעות בזקפה, חוסר חשק וירידה הנאה מיחסי המין.
  • הפרעות במערכת העיכול – מטופלים רבים סובלים במהלך הטיפול בסרוקסט  מהפרעות שונות הקשורות למערכת העיכול כמו בחילות והקאות, שינויים ביציאות וחוסר תיאבון. מטופלים רבים מתלוננים על עצירות קשה, אשר לעתים דורשת את הפסקת הטיפול.
  • תסמינים שונים המופיעים לאחר הפסקה פתאומית של התרופה – הפסקה פתאומית של השימוש בסרוקסט יכולה לגרום להופעת תסמינים קשים, כמו סחרחורות, התכווצויות שרירים, אי שקט, רעד ותופעות נוספות.