מהי הפרעת אישיות סכיזוטיפאלית?

הפרעת אישיות סכיזוטיפאליתהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית היא הפרעה פסיכיאטרית הבאה לידי ביטוי בדפוסי חשיבה חריגים ובהתנהגות מוזרה ביותר ויוצאת דופן. בין היתר מדובר על שימוש במושגים לא שגרתיים, נטייה למחשבות מגיות, אשליות ועוד.

ההפרעה מופיעה בשכיחות של שלושה אחוז בקרב האוכלוסייה הכללית וככל הנראה קיימים לה מספר מרכיבים גנטיים לאור העובדה כי ניתן לראות שכיחות גבוהה יותר של ההפרעה בקרב אנשים בעלי סיפור משפחתי של ההפרעה.

בנוסף לכך, תאום זהה שאחיו התאום לוקה בהפרעה נמצא בסיכון של שלושים ושלושה אחוז לסבול ממנה בעצמו וזאת בניגוד לתאום לא זהה שנמצא בסיכון של ארבעה אחוז בלבד לסבול מההפרעה במידה ואחיו התאום סובל ממנה. נכון להיום אין די מידע בנוגע להתפלגות השכיחות בין נשים לגברים.

מה הם התסמינים של הפרעת אישיות סכיזוטיפאלית?

האנשים הסובלים מהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית נוטים להתנהג באופן ביזארי במיוחד וכן לחשוב בצורה חריגה שמתאפיינת בנטייה למיסטיות, פחדים ילדותיים, פנטזיות ועוד. בנוסף לכך, הלוקים בהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית נוטים להתנהגות חברתית שאינה מותאמת לנורמות החברתיות ונוטים לתקשר באופן לא קוהרנטי ובלתי ברור. כתוצאה מכל זה, הלוקים בהפרעה נוטים לסבול מבידוד חברתי.

כמו כן, במצבי לחץ נפשי הלוקים בהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית עשויים לסבול מהחרפה משמעותית במידת החומרה של התסמינים עד כדי הגעה למצבים של עיוות התפיסה ופסיכוזה. יש לציין שהפרעה זו נבדלת מסכיזופרניה בין היתר בשל היעדר תסמינים קבועים של פסיכוזה.

ישנה תיאוריה הקושרת את ההפרעה האישיותית הזו לקהילת הנשים שהוגדרו כ"מכשפות" במהלך המאות החמש עשרה עד השבע עשרה. נשים אלו התנהגו בצורה ביזארית ולא מותאמת, נטו לעסוק במגיה ובמיסטיקה ובאופן כללי ניהלו את חייהן בשולי החברה ובבידוד חברתי.

כיצד מאבחנים הפרעת אישיות סכיזוטיפאלית?

לפי המדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות ישנם תשעה תסמינים מרכזיים להפרעת אישיות סכיזוטיפאלית ועל מנת לאבחן את ההפרעה יש להצביע בבירור על קיום של חמישה תסמינים בנבדק לפחות. אלו הם התסמינים המרכזיים של ההפרעה:

• חרדה מוגזמת מסיטואציות חברתיות שאינה מוקלת גם כאשר האדם נמצא בחברת אנשים אותם הוא מכיר. החרדה מקושרת בעיקר לפחדים בעלי אופי פרנואידי.
  • הנבדק לא מחזיק בקשרים חברתיים כלל מעבר לקשריו עם בני משפחתו.
  • ההופעה וההתנהגות של הנבדק ביזאריות וייחודיות.
  • הביטוי הרגשי של הנבדק אינו מותאם או מוגבל.
  • הנבדק סובל מרעיונות פרנואידיים או מחשיבה פרנואידית.
  • חוויות תפיסתיות שאינן שגרתיות.
  • הנבדק מחזיק בדפוסי חשיבה מגיים ובאמונות מוזרות המשפיעים על ההתנהגות שלו שאינם תואמים לנורמות המקובלות בחברה. בין היתר מדובר על אמונה בחוש שישי, ביכולות טלפתיות ועוד.
  • הנבדק תופס אירועים בעלי אופי ניטרלי כאירועים שמתייחסים אליו עצמו. תסמין זה נקרא בשפה המקצועית רעיונות ייחוס.

כיצד ניתן לטפל בלוקים בהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית?

מאחר והבידוד החברתי והקשיים ביכולת ההסתגלות עלולים להוביל למצוקה משמעותית ביותר, הרי שישנה חשיבות עליונה להגיש טיפול ללוקים בהפרעת אישיות סכיזוטיפאלית. הטיפול מורכב משני רבדים להלן:

• טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי מורכב משימוש בתרופות אנטי פסיכוטיות שמטרתן להפחית את מידת החומרה של התסמינים באופן כללי ומשימוש בתרופות נגד דיכאון שמטרתן להקל על הלוקים בהפרעה בעתות משבר.
  • טיפול פסיכותרפי – הטיפול הפסיכותרפי מסייע ללוקים בהפרעה לשפר את היכולות שלהם לווסת את החשיבה, לשפר את המיומנויות החברתיות ולהקל על המצוקה הגדולה בה הם שרויים באופן כללי. בין היתר מדובר על טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכודינמי, טיפול קבוצתי, טיפול זוגי, טיפול משפחתי ועוד בהתאם למצבו האינדיבידואלי של כל מטופל ומטופל הלוקה בהפרעה.