הפרעות חרדה במהלך ההריון

חרדה בזמן הריוןהריון ידוע לכולם כתקופה מלחיצה. לצד האושר הרב שבמחשבה על החיים החדשים שעתידים להגיע, ישנם גם פחדים לגבי קשיים פוטנציאלים במהלך ההריון, חלקם אמיתיים עקב בעיות גופניות במהלך ההריון וחלקם מדומיינים.

נשים רבות חוות את המציאות באופן שונה ביותר בהשוואה לתקופה שלפני ההריון. במקרה שהחרדה הופכת לקיצונית ופוגעת בתפקוד היומיומי, כדאי למצוא דרך על מנת לפתור את הבעיה.

ההשפעה של חרדה על העובר

מחקרים שבוצעו בבעלי חיים, הראו שהעובר של נשים החוות לחץ וחרדה במהלך ההריון עובר שינויים במבנה המוח ושינויים בתפקודים הגופניים הקשורים לחרדה. בקרב בני אדם, חרדה במהלך ההריון גורמת ללחץ דם גבוה יותר, ללידה בטרם עת וללידת תינוקות פגים. כמו כן, נמצא שמשקלם הנמוך של תינוקות פגים, מביא לשינויים במבנה המוח שלהם.

טיפול בחרדה בהריון

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכול להיות יעיל ביותר בטיפול בתסמיני חרדה במהלך ההריון ויכול להפחית את הצורך בטיפול תרופתי.

במצב בו רמת החרדה לא פוחתת מספיק גם לאחר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, נשים רבות יפנו לטיפול תרופתי. החשש של נשים רבות ליטול תרופות נגד חרדה במהלך ההריון הוא מובן לגמרי, בהינתן המידע המועט לגבי הבטיחות של מרבית התרופות ופוטנציאל הנזק שאותן נשים חושבות שעלול להיגרם ליילוד.

עם זאת, הנזקים הגופניים לעובר, שעלולים להיגרם עקב חרדה במהלך הריון שאינה מטופלת, עלולים להיות הרסניים אף יותר. לכן, נשים רבות פונות לקבל טיפול תרופתי וקיימת חשיבות רבה לבחירה של תרופה בטוחה ויעילה.

כיום יש מידע רב בנוגע לרמת הבטיחות של פרוזאק ושל תרופות אנטי דכאוניות. תרופות אלה נמצאו כיעילות בטיפול בבעיות של חרדה בזמן הריון ונמצא כי אין בעקבות שימוש בהן סיכון לשינויים במבנה המוח של העובר. בנוגע לתרופות מעכבות סרוטונין ממשפחת SSRI יש פחות מידע. מידע בנוגע לתרופות כמו ווליום ממשפחת הבנזודיאזפינים הוא מעורב. תסמינים של הרעלה דווחו בקרב התינוקות הנולדים לאמהות הצורכות תרופות אלה. תסמינים אלה כוללים הרדמה קלה ובעיות נשימה. כמו כן, ישנם גם דיווחים של קשיים בגמילה של תינוקות מאותן תרופות, הכוללים תסמינים של בעיות שינה ופרכוסים.

כיצד ניתן להקל על ההתמודדות עם החרדה בזמן ההריון?

בשביל להקל על ההתמודדות עם חרדה בזמן הריון מומלץ לקיים אורח חיים בריא ורגוע שכולל:

• הקפדה על נשימות נכונות בעזרת שיעורי יוגה או מתיחות
  • אכילה מאוזנת
  • פעילות גופנית קבועה למשל שחייה או הליכה
  • הגבלה של חשיפה למידע שלילי שאינו נחוץ. לעיתים מרוב סקרנות ודאגה, נשים בהריון מחפשות אחר מידע שייתן מענה לשאלותיהן ובדרך נתקלות גם בהרבה מידע לא רלוונטי ולעיתים מאיים מאוד. כדאי להימנע מכך, מה שאנחנו לא יודעים, לא יכול לפגוע בנו.
  • הפסקה של עיסוק בפעילויות מסוימות שהיו בעלות אופי שלילי מבחינת האישה שבהריון. דווקא בזמן זה, כדאי להתמקד בפעילויות חיוביות, שמבובילות למקומות טובים יותר.

השפעת ההריון על נשים הסובלות מהפרעות חרדה

עד עתה נבחנה ההשפעה של חרדה על נשים בהריון אשר לא סבלו מתסמיני חרדה מיוחדים לפני כניסתן להריון. אולם יש נשים שאובחנו כסובלות מהפרעות חרדה שונות עוד לפני ההריון.

הפרעת פאניקה – מספר דיווחים ומחקרים בנוגע למטופלות הסובלות מהפרעת פאניקה מראים כי ישנה ירידה בתסמיני ההפרעה במהלך ההריון במרבית המקרים. מחקר מסוים הראה שקיים שיפור מבחינת התסמינים במהלך ההריון וזאת למרות שהופסק הטיפול התרופתי בהפרעה. השינויים ההורמונליים בהריון הם דמויי השפעה של סם המפחית חרדה. בנוסף, הריון נמצא כמפחית עוררות במערכת הסימפטתית אל מול מגוון גירויים.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית – מחקרים שבוצעו לאחרונה, מראים תוצאות מעורבות בנוגע להשפעה של הריון על הפרעה אובססיבית קומפולסיבית. מחקר שבחן את הנושא הראה שבקרב 25 נשים מתוך 39 נשים שהשתתפו במחקר, תסמיני ההפרעה החמירו בזמן ההריון. הגורמים להחמרה של ההפרעה בזמן הריון נותרו לא ידועים.

ראו גם:
חרדה לאחר לידה